دنیای چادر

آدرس:

کرج، جاده ملارد، ایستگاه منظریه، روبروی شهرداری منطقه ۱۰، پلاک ۱۰

شماره تماس:

شماره همراه:09124049871
شماره ثابت: 02636609320 - 02633119
واتس اپ:  09924500600
واتس اپ:  09024049871


ساعات کار:

شنبه تا پنج شنبه: ۸ الی ۱۸
.جمعه ها تعطیل است

بلاگ

طراحی سازه کششی با توجه به معماری ساختمان

design-of-tensile-structures-according-to-the-architecture-of-the-building

 طراحی سازه کششی با توجه به معماری ساختمان

 احتمالا شما هم در بعضی فضاها، دیده باشید که از وسیله‌ای به منظور ایجاد سایه و همینطور جلوگیری از نفوذ باران و برف و محافظت نسبی در برابر باد و ... استفاده می­کنند. در واقع به این سازه ­ها که متصل شدن پارچه برزنت های مخصوص بر روی ستون هایی ایجاد می شوند، سازه کششی می‌­گویند.

در این مقاله قصد داریم تا حدودی شما را با این نوع سازه­ ها آشنا کنیم و نحوه­ی طراحی سازه کششی با توجه به معماری ساختمان را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع سازه کششی

سازه های کششی، با توجه به طراحی سازه­ ها، فرم ها و انواع مختلفی دارند که در ادامه به طور مختصر با آن ها آشنا می شوید.

  • زین اسبی
  • یکی از انواع فرم های سازه کششی، سازه های کششی زین اسبی هستند. ساختار و طراحی این سازه ها به این صورت است که دو سمت گوشه‌ی آن به طرف پایین و دو سمت دیگر آن به سمت بالا قرار دارد. نیروی وارده بر این دسته از سازه­های کششی، از طریق قسمت های گوشه‌ی چادر، به زمین انتقال داده می‌ شود.
  • خیمه
  • شکل این دسته از سازه های کششی، به شکل خیمه می باشد، به این صورت که در سطح پارچه، یک انحنا به وجود می­آید و این باعث وارد شدن نیرو به دو سمت سازه می شود.
  • آرک
  • این دسته از سازه های کششی، شباهت­های زیادی با سازه­های زین اسبی دارند و از این سازه­های آرک در ساخت سقف های سنتی طاق ضربی استفاده به عمل می آید.

کاربردهای سازه کششی

تا اینجا با برخی از انواع و فرم های سازه کششی آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم چند مورد از کاربردهای طراحی سازه کششی با توجه به معماری ساختمان را با هم بررسی کنیم که در کجا مورد استفاده قرار می گیرند.

  • قابل استفاده در آمفی تئاترها
  • قابل استفاده در اجزای سازه­های موقت
  • قابل استفاده در آلاچیق­ پارچه ای ها
  • قایل استفاده در ورودی­ها و پارکینگ­ها
  • مناسب برای استفاده در شهرهای گرمسیر

سازه ­های کششی از لحاظ تناسب

  • سیستم­های خطی
  • این سازه ها به شکل کابلی هستند و برای اینکه این سیستم ها را کمی مقاوم کرد، می توان با ایجاد انحنا و پیش تنیدگی این کار را انجام داد.
  • شبکه ­ها یا غشاهای مسطح
  • این دسته از شبکه ها را می توان در هر وضعیت افقی، عمودی و یا حتی مایل نیز قرار داد و اشکال متنوعی را به آن داد.
  • پوسته های فشار، برش و سازه­های چادری
  • این نوع پوسته ها، در واقع کاربرد ویژه و منحصر به فردی ندارند، بلکه فقط قادرند کشش را در سطح تحمل کنند.

دلیل استفاده از سازه­های کششی در طرح های معماری شهر ها

پس از پیشرفت صنایع، معماران، مهندسین و کارآفرینان به دنبال ساخت این سازه ­های کششی بودند. این اتفاق به این دلیل حائز اهمیت بود که این سازه­ها، با کم­ترین مواد و انرژی و زمان، می­توانند شخص را به هدف نهایی برسانند. همچنین استفاده از این سازه چادری ­ها در زیبا سازی شهر بسیار موثری است.

همچنین یک روش امن و پایدار است که کم­ترین آسیب را به محیط زیست می رساند.

نکاتی راجع به طراحی سازه کششی و معماری ساختمان

ممکن است شما بخواهید برای کاربردهای مشخصی، مثلاً رستوران، آتلیه یا حتی محیطی برای مهمانی از یک حیاط یا فضای باز استفاده کنید که در آن بتوانید از نور طبیعی بهره ببرید و از هوای آزاد لذت برد اما در محیط مد نظر شما، آفتاب سوزان به صورت مستقیم بتابد و یا حتی باران شروع به باریدن کند. این شرایط ممکن است استفاده از فضای باز را ناممکن کند. در اینجا راه حل چیست؟

  • با طراحی سازه کششی با توجه به معماری ساختمان، فضای باز اطراف و شرایط محیطی، این مشکل حل می­شود. شما می­توانید حتی با انتخاب نوع پارچه، میزان انتقال نور را نیز تنظیم کنید و یا مطمئن شوید که همه شرایط دقیق مطابق با چیزی است که مد نظر داشته ­اید.
  • گاهی شرایطی پیش می­آید که ساختمان های معمولی، نمی­توانند آن فضایی که مد نظر شماست را برایتان مهیا کنند. همچنین ایجاد این ساختمان­ها به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد و ممکن است در مدت زمان مد نظر شما حاضر نشود. در این شرایط گزینه مناسب، طراحی سازه های کششی با توجه به معماری ساختمان می­باشد. شما می­توانید با استفاده کردن از متریال و مصالح قوی که در عین حال سبک هستند سازه کششی مورد نیاز و با سبک معماری خود طراحی کنید. همچنین قادر هستید که با ترکیب کردن حرفه ای و مهندسی بدنه و کابل های پشتیبانی، بدون استفاده از ستون های قدیمی، یک‌ سایبان داشته باشید و از آن در راستای هدف خود، استفاده کنید.
  • احتمالا برای هر شخصی پیش آمده است که گاهی طرحی مد نظرش بوده، اما به علت کمبود بودجه قادر به اجرا و پیاده سازی آن نباشد. با گذشت زمان و پیشرفت های که رخ داد، فناوری های جدیدی به وجود آمد و به کمک انسان ها آمد. از جمله این راه حل ها که باعث کاهش چشمگیر هزینه ها نیز می شود، می توان به طراحی سازه کششی اشاره کرد. یک سازه کششی می تواند صرفه جویی بسیار زیادی برای شما باشد. بنابراین گاهی استفاده از سازه های کششی گزینه ی مناسب تری نسبت به سازه های معمولی می تواند باشد. خوشبختانه این سازه پارچه ای ها به قدری پیشرفت کرده اند که علاوه بر اینکه شما را قادر می کنند تا سازه ای متناسب با معماری مد نظر خود طراحی کنید، بلکه از استحکام خوبی نیز برخوردارند و حتی در برابر اشعه های خورشید نیز قابلیت محافظت دارند. 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را تا حدودی با سازه های کششی و کاربرد های مختلف آن آشنا کنیم. همچنین شما را با طراحی سازه کششی با توجه به معماری ساختمان آشنا کردیم و مزایای استفاده از این سازه ها را مرور کردیم. لازم به ذکر است که پیشرفت صنایع، باعث شده دست شما در ساخت انواع سازه ها باز باشد و بتوانید با توجه به نیاز خود، سازه مورد نیاز خود را طراحی و در نهایت اجرا کنید.

اگر در این خصوص، نیاز به مشاوره دارید، حتما با مشاوران خبره ما در دنیای چادر در ارتباط باشید.

ابعاد مناسب سازه کششی برای محیط های مختلف
قابلیت های متفاوت سازه پارچه ای

مطالب مرتبط

 

نظرات

اولین کسی باشید که نظر ارسال میکند
عضو سایت هستید؟ وارد سایت شوید
مهمان
جمعه, 07 ارديبهشت 1403

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://chador24.ir/

دنیای چادر در یک نگاه

مجموعه دنیای چادر از سال 1379 فعالیت خود را در زمینه طراحی و دوخت انواع چادرها و روکش های صنعتی ، روکش های آزمایشگاهی و فروش انواع چادر آغاز کرد. این مجموعه همواره رضایت مشتریان را بالاترین سرمایه خود دانسته است لذا در این راستا تلاش و کوشش های بسیار نموده تا با استفاده از کادری مجرب ، بهترین کیفیت دوخت و خدمات پس از فروش را ارائه نماید.

اطلاعات بیشتر

ما اینجا هستیم

Chador24.ir © 2021 - Designed by MehdiEdalat