دنیای چادر

آدرس:

کرج، جاده ملارد، ایستگاه منظریه، روبروی شهرداری منطقه ۱۰، پلاک ۱۰

شماره تماس:

شماره همراه:09124049871
شماره ثابت: 02636609320 - 02633119
واتس اپ:  09924500600
واتس اپ:  09024049871


ساعات کار:

شنبه تا پنج شنبه: ۸ الی ۱۸
.جمعه ها تعطیل است

بلاگ

انواع کیسه خواب

kise_khab.jpg

 در این مطلب با هم درباره کیسه خواب، انواع کیسه خواب، جنس کیسه خواب، انواع عایق بندی استفاده شده در آن و نکاتی تکمیلی در این باره خواهیم خواند.

دو نوع کیسه خواب با عنوان‌های مستطیلی شكل و مومیایی (شبیه به مقبره‌های باستانی مصر) وجود دارد.

كیسه خواب‌های مستطیلی شكل
این كیسه خواب‌ها فضای كافی برای حركت كردن و چرخیدن دارند. به عبارت دیگر برای كسانی كه هنگام خواب عادت به حركت و چرخش دارند، انتخاب بسیار مناسبی هستند. با این وجود به دلیل داشتن فضای بیشتر، وزن آنها از نوع مومیایی بیشتر بوده و اتلاف حرارت نیز بالاتر خواهد بود و در موارد مشابه از نظر عایق‌بندی، قیمت بیشتری دارد. طراحی مستطیلی شكل این نوع كیسه خواب‌ها امكان استفاده از آن را در اتومبیل نیز به شما می‌دهد.

به علاوه اگر قصد چادر زدن دركنار اتومبیل دارید یا وسایل كمپ را در پشت اسب خود بار كرده‌اید و جای كافی برای حمل و نقل دارید، بهتر است از كیسه‌ خواب‌های مستطیلی استفاده كنید. نوع خاصی از كیسه خواب‌های مستطیلی با عنوان (Adam & Eve) تركیبی از دو كیسه خواب مستطیلی شكل است كه با یك زیپ به هم متصل می‌شود. این كیسه خواب برای افراد خانواده و كسانی كه قصد كمپینگ ماشینی را دارند،‌ انتخاب مناسبی خواهد بود.

این نوع كیسه خواب‌ها برای جمع شدن در كوله‌پشتی و حمل و نقل آسان اصلا مناسب نیستند اما در عوض از نظر عایق‌بندی، لایه‌های متعددی در قسمت‌های بالا و پایین دارند و هنگام استفاده مجزا نیز قابلیت‌های متفاوتی ارایه می‌دهند.
كیسه خواب‌های مومیایی
این كیسه خواب‌ها مانند اشكال مستطیلی، زیاد حجیم نیستند و وزن آنها در حالت‌های دمایی مشابه در حدود ۱ تا ۲ درصد كمتر از وزن كیسه خواب‌های مستطیلی است. كیسه خواب‌های مومیایی به راحتی قابل جمع شدن و جابه‌جایی هستند و از این نظر برای كوهنوردان و طبیعت مردانی كه كوله‌پشتی حمل می‌كنند، گزینه‌ مناسبی به شمار می‌آیند؛ چرا كه هنگام حمل و نقل بار در كوله‌پشتی، حتی یك گرم بار اضافی هم مهم است!

علاوه بر كوچك و قابل حمل بودن، این كیسه‌ خواب‌ها عایق بسیار خوبی در برابر سرما هستند. به دلیل فضای اضافی و مرده كمتر در این نوع و نیز عایق‌بندی مناسب، اتلاف حرارت كمتر است و مزیت مهم دیگر آن، وجود پوششی از كلاه برای سر و گردن است كه هنگام سرد شدن هوا از اتلاف حرارت بدن از سر (به عنوان مهم‌ترین منبع حرارت بدن) جلوگیری می‌كند.

کیسه خواب Sleeping bag
این مقاله را نیز مطالعه بفرمایید : اصول مهم در برقراری کمپ

انواع عایق‌بندی:
دو نمونه اصلی از عایق‌بندی‌های موجود عبارتند از: عایق‌بندی با الیاف مصنوعی (بشر ساخت) و عایق‌بندی با پر كه ترجیحاً از پرهای غاز است. هر كدام از آنها مزایای خاص خود را دارند و گاهی اوقات تركیبی از این دو عایق‌بندی، امكانات بهتری به وجود می‌آورد.

اغلب كیسه‌ خواب‌های مرغوب و گران قیمت از عایق‌بندی طبیعی با پرهای غاز یا قو ساخته می‌شوند. پرهای مذكور كه از لایه‌های زیرین بدن غاز یا قو گرفته می‌شوند، بهترین عایق طبیعی هستند كه تاكنون شناخته شده است! راز گرمای پرهای غاز در حجم هوای محبوس شده مابین آنهاست.

در یك وزن مشخص از پرها، هرچه این حجم بیشتر باشد، میزان عایق بودن و تولید گرما نیز بیشتر خواهد بود. این شاخص (حجم هوای محبوس شده در واحد وزن یا یك اونس) با یك عدد مشخص می‌شود كه هر قدر بزرگتر باشد، نشان دهنده مرغوبیت بالاتر عایق پر خواهد بود. در اغلب كیسه خواب‌های گران و با كیفیت، عدد مذكور در حدود ۶۰۰ و بالاتر است. پر، علاوه بر گرمایی كه ایجاد می‌كند بسیار سبك بوده و به خوبی فشرده و جمع می‌شود. در نتیجه كیسه خواب‌های پر كه خیلی حجیم و گرم هستند به راحتی در فضایی بسیار كوچك فشرده شده و قابل حمل می‌شوند. مدت زمان خشك شدن این كیسه خواب‌ها در محیط بیابان زیاد است بنابراین استفاده از آن در محیط‌های مرطوب یك اشكال عمده این نوع كیسه خواب است.

در كیسه خواب پر، ساختار انتخاب شده را طوری برگزینید كه پرهای داخل آن به اطراف جابه‌جا شده و لذا تشكیل فضاهای سرد جلوگیری شود.

جنس کیسه خواب
روکش و عایق کیسه خواب ها از جنس های مختلفی ساخته می شوند. از نظر مواد عایق، کیسه خواب ها به دو دسته الیاف مصنوعی و پرقو تقسیم می شوند. کیسه خواب هایی که در آن ها از الیاف مصنوعی استفاده می شوند، نسبت به پرقو قیمت ارزان تری دارند، قابلیت فشرده شدن کمتر و باز شدن بیشتر را ندارند و سریع تر از کیسه خواب ای پر، گرمای خودشان را از دست می دهند.

در مقابل، عایق پر قو گران تر، سبک تر، قابل فشرده تر و لوکس ترین نوع عایق محسوب می شود. اشکال هر دو عایق در این است که در اثر خیس شدن، گرمای خودشان را از دست می دهند. بهتر است در محیط های مرطوب، پوشش مناسبی روی کیسه خوابتان قرار بدهید تا خیس نشود.

از نظر جنس رویه هم کیسه خواب ها به پارچه های ورقه ای- تنفسی، میکرو و نایلون تقسیم بندی می شوند. نوع اول یا تنفسی، در محیط های مرطوب و به همراه عایق پرقو ، کاربرد بالایی دارد و رطوبت را به بیرون دفع می کند. نوع میکرو، قابلیت ضد آب و دوام بالایی دارد و در مقایسه با نوع اول سبک تر است. نوع نایلونی هم در مقابل رطوبت کمترین کارایی را دارد و سبک ترین و قابل فشرده ترین نوع پارچه محسوب می شود.

ظاهراً استراحت در بیابان كار دشواری به نظر می‌رسد. اما تفاوت بین دشواری و لذت بردن به هنگام استراحت در شكارگاه، به سادگی انتخاب یك كیسه خواب راحت و مناسب است.

اندازه و وزن
اگر حجم و وزن كیسه خواب برای سفر ما مهم باشد، می‌توان گفت كه كیسه خواب‌های مومیایی بهترین نوع انتخاب هستند. مهم است كه بدانیم چگونه و چه زمانی از كیسه خواب استفاده می‌كنیم.

هنگام انتخاب كیسه خواب همواره وزن آن را در نظر بگیرید تا بهترین مورد را از نظر حمل و نقل انتخاب كنید. شاید بعضی اوقات بهترین پاسخ خرید دو كیسه خواب باشد؛ یكی از نوع حامپكت مخصوص كوهنوردان و علاقه‌مندان به حمل كوله‌پشتی و دیگری مدل مستطیلی شكل و حجیم كه برای استراحت در كمپ‌های بزرگ مناسب است. عامل مهم دیگر در انتخاب كیسه خواب طول آن است.

به طور كلی كیسه خواب‌ها از نظر طولی به دو دسته معمولی و بلند تقسیم می‌شوند. اگر قد شما كمتر از ۱۸۰ سانتی‌متر باشد، كیسه خواب‌های معمولی مناسب‌تر خواهند بود ولی اگر قدتان بیش از ۱۸۰ سانتی‌متر است، برای آسودگی بیشتر بهتر است از كیسه خواب‌های بلند استفاده كنید.

حد بالا : دمایی که در آن یک مرد استاندارد می تواند بدون تعرق بیش از حد به راحتی بخوابد. دست ها بیرون از کیسه خواب و زیپ کیسه خواب باید باز باشد.(این دما ممکن است روی برخی کیسه خواب ها ذکر نشود)

comfort دمای راحتی : دمایی که در آن یک زن استاندارد می تواند خواب آسوده را تجربه کند.

Lower Limit یا comfort Limit حد پایین یا حد دمای راحتی: دمایی که در آن یک مرد استاندارد می تواند به مدت ۸ ساعت بخوابد

Extreme دمای نهایی : نهایت دمایی که در آن یک زن استاندارد می تواند به مدت ۶ ساعت بماند (خوابیدن مطرح نیست) بدون اینکه دمای عمومی بدنش افت کند و یا دچار هیپوترمی و مرگ شود(در این دما سرمازدگی اعضای بدن محتمل است)

بر طبق این استاندارد منظور از مرد استاندارد ؛ مردی ۲۵ ساله با قد ۱۷۳ سانت و وزن ۷۳ کیلو می باشد و مظور از زن استاندارد زنی ۲۵ ساله با قد ۱۶۰ سانت و وزن ۶۰ کیلو می باشد.

برای خواب راحت در کیسه خواب برخی فاکتور دیگر مانند لباسی که داخل کیسه خواب پوشیده می شود ، زیر انداز ، جنس چادر و … نیز اهمیت دارند

کیسه خواب Sleeping bag
شاید دوست داشته باشید این مقاله را نیز مطالعه کنید : نکات ایمنی در هنگام استفاده از چادر های مسافرتی

نکاتی درباره کیسه خواب
این را باید بدانید که کیسه خواب گرما تولید نمی کند، بلکه تنها گرمای موجود را نگه می دارد. پس بنابر همین موضوع حتما از تشک های بادی برای زیر کیسه خوابتان استفاده کنید تا از هدر رفت گرما در حین استراحت جلوگیری نمایید.
به اندازه کافی لباس بپوشید؛ همانطور که گفتیم کیسه خواب قابلیت ایجاد گرما ندارد تنها گرما را نگه می دارد بنابراین به اندازه کافی لباس بپوشید تا دمای درون کیسه خواب حفظ شود
به اندازه کافی غذا بخورید زیرا زمانی که شما می خوابید از شدت فعالیت بدن شما کاسته می شود پس با کاهش متابولیسم گرمای بدن هم کاهش پیدا می کند بنابراین لازم است که غذای کافی بخورید تا بدن شما گرمای لازم را داشته باشد.
به اندازه کافی آب بنوشید؛ بدن بی آب نمی تواند گرما تولید کند به همین دلیل شما باید حتما به مقدار نیاز بدنتان آب بنوشید.
با لباس های خشک به کیسه خواب بروید، حتی اگر بدنتان هم عرق کرده است حدالامکان سعی کنید که پس از تعویض لباس وارد کیسه خواب بشوید.
راهنمای انتخاب چادر مسافرتی
با ایجاد سایبان، استخرتان را برای پاییز آماده کنید
 

نظرات

اولین کسی باشید که نظر ارسال میکند
عضو سایت هستید؟ وارد سایت شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://chador24.ir/

دنیای چادر در یک نگاه

مجموعه دنیای چادر از سال 1379 فعالیت خود را در زمینه طراحی و دوخت انواع چادرها و روکش های صنعتی ، روکش های آزمایشگاهی و فروش انواع چادر آغاز کرد. این مجموعه همواره رضایت مشتریان را بالاترین سرمایه خود دانسته است لذا در این راستا تلاش و کوشش های بسیار نموده تا با استفاده از کادری مجرب ، بهترین کیفیت دوخت و خدمات پس از فروش را ارائه نماید.

اطلاعات بیشتر

ما اینجا هستیم

Chador24.ir © 2021 - Designed by MehdiEdalat