saze_esheshi_parchee.jpg

سازه کششی پارچه ای یک سازه کاربردی و نوین در صنعت ساخت و ساز است که به سازه پارچه ای نیز معروف است و هزینه اجرای سازه کششی پارچه ای به عوامل و فاکتور های متعددی بستگی دارد که مساحت سطح مورد نظر و سفارشی بودن آن بر هزینه اجرا تاثیر گذار است .

استفاده از سازه کششی پارچه ای در صنعت ساخت و ساز ، ریشه در قدمتی دیرینه دارد، به گونه ای که سازه ها و خانه های ابتدایی ،الگوی اولیه ی سازه چادری را شکل داده اند و امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی ،سازه های کششی پارچه ای به شکل مدرنیته طراحی و ارائه شده اند .
سازه کششی پارچه ای نمایی از معماری مدرن است که با ساختاری مناسب و مستحکم برای ساخت انواع پروژه ها کاربرد دارد .

اجرای سازه کششی پارچه ای
اجرا و ساخت سازه کششی پارچه ای با توجه به متریال به کار گرفته شده ، یک ساخت و ساز مدرن و قابل تغییر محسوب می شود که از دوام و استحکام بالایی برخوردار است .
عوامل متعددی باعث برتری این سازه نسبت به سازه های دیگر شده است که در این قسمت به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد .
1- دوام و استحکام بالا
یکی از مهم ترین مزایای سازه چادری برخورداری از دوام و استحکام بالا است که کارآمدی این سازه را به بهنرین شکل ممکن ،به نمایش میگذارد .
2- قابلیت نصب سریع
قابلیت نصب سریع و آسان یکی از ویژگی های اصلی این سازه است که باعث برتری این سازه نسبت به دیگر سازه ها می باشد .
3- نورپردازی مناسب
فضا و طراحی سازه کششی پارچه ای نورگیری مناسبی دارد چرا که جنس پارچه تاثیر زیادی در نورگیری و نورپردازی دارد که می تواند بر فضای داخلی سازه اثر بخش واقع شود .
4- سبک و کارآمد
سبک بودن این سازه ، از اصلی ترین مزیت های ساختاری آن است که به شکل تخصصی و کارآمد طراحی شده که به علت سبکی ، قابلیت جابجایی و حمل و نقل سریع را داشته که قابلیت استفاده در پروژه های متنوع و موقت یا دائم در ابعاد کوچک و بزرگ را دارد.
5- طراحی و معماری ساختاری
کشش، مهم ترین ویژگی ساختار سازه کششی پارچه ای است که شکل نهایی سازه بر مبنای کشش ،پایه گذاری شده است و شکل سه بعدی بر بینش بصری بیننده تاثیر بسزایی دارد که فضا و نمای زیبایی را ارائه می دهد .

معماری سازه کششی پارچه ای
شکل اولیه برای اجرای سازه ی پارچه ای ، یک پایه و بنای مهندسی سازمان یافته است که در مقاومت و نمای سازه کششی پارچه ای تاثیر بسزایی دارد .
ساختار اصلی سازه بر اساس کشش طراحی شده به این صورت که از تنش ، به جای فشرده سازی استفاده شده است چرا که در ساختار سازه هایی نظیر ساختمان ، معمولا از فشرده سازی استفاده شده که فشار آجر ها از بالا به پایین نشان دهنده ی فشار در ساختار هایی است که فشرده سازی در آن به کار گرفته شده است، اما برای اجرای سازه کششی از تنش و کشش استفاده شده است که علت اصلی برتری و تمایز این سازه در صنعت ساخت و ساز می باشد .

هزینه سازه کششی پارچه ای
عوامل بسیاری باعث تفاوت هزینه اجرای سازه کششی نسبت به سایر سازه ها می شود که برخی از این عوامل عبارتند از : مساحت تحت پوشش سازه، سفارشی بودن ، متریال مصرفی در سازه
مساحت تحت پوشش سازه
مساحت بخش مورد نظر که تحت پوشش سازه کششی پارچه ای قرار می گیرد اعم از ابعاد ، اندازه و ارتفاع از عوامل تاثیر گذار بر قیمت است .تعیین ابعاد و اندازه می تواند بر اساس خواست مشتری شکل گیرد که بر اساس محاسبات دقیق صورت گرفته و در تعیین قیمت تاثیر گذر است .
سفارشی بودن
طراحی سازه کششی پارچه ای در صورتی که از پیش تعیین شده باشد با طرحی که مد نظر مشتری ارائه شود ، هر کدام به شکلی جداگانه بر هزینه اجرای سازه تاثیر گذارند .
متریال مصرفی در سازه
امروزه گسترش تکنولوژی در صنعت سازه کششی پارچه ای، باعث ارائه ی متریال و مواد به روز جهت اجرای سازه کششی شده است که نوع متریال به کار گرفته شده و همچنین جنس پارچه ی به کار گرفته شده در سازه کششی پارچه ای نیز، تعیین کننده ی قیمت است