parche_zed_ab.jpg

 پارچه ضد آب

پارچه ضد آب با عملیات خاص که بر رویش انجام شده این ویژگی را کسب کرده است، لایه های انواع پارچه های طبیعی یا مصنوعی با استفاده از مواد محلول ضد آب لاستیک، پلی وینیل، کلراید، سیلیکون، موم و ... خاص پوشش داده شده اند تا در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم باشند.
بهترین پارچه ضد آب کدام است؟
پارچه های ضد آب انواع و مصارف مختلفی دارند و قیمت آن ها نیز با توجه به خصوصیات پارچه و برند شان با هم متفاوت است، تا چند سال اخیر ایران یکی از وارد کننده های مواد محلول ضد آب برای تولید پارچه ضد آب بود اما با پیشرفت علم نانو در کشورمان و تحقیقات پژوهشگران اکنون از معدود تولید کنندگانش در خاورمیانه هستیم.
پارچه ضد آب دارای مصارف مختلفی در تولیدات صنعتی، ساختمانی، حمل و نقل و پوشاک است، از پارچه ضد آب در تولید انواع چادر از قبیل چادر برزنت، چادر ماشین، چادر مسافرتی، کیسه خواب، روکش های مبلمان و برای پوشش مواد صنعتی، مصالح ساختمانی و وسایل نقلیه به خصوص ماشین های حمل بار استفاده می شود.
منظور از ضد آب بودن پارچه، پارچه ای است که در برابر فشار هزار میلی متری آب مقاومت کند و قطره ای را عبور ندهد، از پارچه ضد آب برای تهیه انواع ژاکت، پالتو و بارانی، توپ و چمدان، چادر امداد و بسیاری دیگر از وسایل ... استفاده می شود. این پارچه مقاوم به آب می باشد.
از پارچه ضد آّب برزنت یا پی وی سی بیشتر برای ماشین های باری، چادر های امدادی و انواع کیسه خواب استفاده می شود و بهتر است از جنس کرباس یا پلی استر انتخاب شو.د تا دوامش بیشتر باشد، از پارچه ضد آب نایلونی نیز برای پوشاک و تهیه کاپشن و بارانی و چادر های مسافرتی بهره گرفته می شود.
نکات مهم در انتخاب پارچه های ضد آب شامل استقامت بالای پارچه ضد آب در برابر خط و خش، ضربه و یخ زدگی، غیر قابل اشتعال بودن، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش و مواد اسیدی و بازی و اجسام برنده، وزن کم و نازک بودن آن می باشد.
برای خرید پارچه ضد آب باید ابتدا به نوع مصرف خود توجه کنیم تا ببینیم چه جنس پارچه ضد آبی مناسب تر است و بعد در گام دوم نوع الیاف پارچه، ضخامت آن، انعطاف پذیری، رنگ بندی، وزن و سبکی آن را مد نظر قرار دهیم.
انواع پارچه های لمینت، ترموپلاستیک، نایلون و پلی استر، پولین و پشم همگی پارچه ضد آب هستند البته برخی از آنها به خودی خود ضد آب نیستند اما با اضافه شده یک لایه از مواد ضد آب به الیاف آنهاا خاصیت ضد آب پیدا می کنند و در بسیاری از صنایع و پوشاک مورد استفاده قرار می گیرند.
قابل ذکر است منظور از ضد آب بودن پارچه این است که پارچه در برابر آب مقاوم باشد اما به بخار آب اجازه ورود بدهد، که این کار از طریق آزمایش های خاص بر روی پارچه ها و تحمل فشار های هزار میلی متری و استفاده از انواع مواد ضد آب به دست آمده است.