coner_estakhr.jpg
با توجه به اینکه استخرها در محیط باز یا بسته احداث شده باشند هر یک در معرض نفوذ نوعی آلودگی های خاص و اعمال و ورود مواد شیمیایی و همچنین تحت تاثیر انرژی گرما و نور خورشید قرار می گیرند که این عوامل در مجموع به گزینه انتخاب یک کاور استاندار به عنوان پوشش استخر جهت جلوگیری از عوامل مذکور منجر می شود.
مهمترین عامل در انتخاب نوع و جنس کاور استخر، موقعیت جغرافیایی منطقه ای می باشد که در آن زندگی می کنید. چون هر منطقه ای از لحاظ درجه حرارت نور و گرمای خورشید، میزان حرارت و رطوبت محیط و میزان وزش و سرعت باد متفاوت می باشد.
نکته مهم دیگر در انتخاب نوع کاور استخر این است که بسته به میزان استفاده از آن و قیمت نهایی اینگونه کاورها از انواع کاور استخر دستی، کاور استخر نیمه اتوماتیک و کاور استخر اتوماتیک که با یک شاسی کشی و استراکچر خاص فنی طراحی می شود مورد انتخاب قرار می گیرد.
ازآنجائیکه بعد از مدتی استفاده از استخر، آب موجود در آن باید مورد فیلتراسیون قرار گیرد این امر موجبات هزینه های انرژی برق و زمان بسیاری را در بر خواهد گرفت. کاور و روکش استخر در حقیقت حکم پنجره های بسته یک ساختمان را برای جلوگیری از ورود آلودگی و گرد و غبار و حفظ دما و رطوبت و کاهش اتلاف انرژی را ایفا می کند.
در کل مزایای استفاده از کاور استخر:
-کاهش تمیز کردن استخر
-کاهش هدر رفت گرمای آب استخر
-جلوگیری از ورود برگ درختان
-ایجاد ایمنی در برابر اقتادن افراد داخل استخر
-کاهش تبخیر آب و کمک به حفظ سطح آب استخر
-کاهش میزان آلودگی با توجه به کاهش نفوذ گرد و خاک و مواد شیمیایی
-نیاز کمتر به سیستم گرمایش استخر با حفظ دمای داخل آب توسط روکش استخر
-افزایش میزان گرمای آب و کاهش اتلاف گرمای آب در زمستان
-کاهش تابش و نفوذ اشعه های خورشید به آب در تابستان
-جلوگیری از تبخیر و افزایش صرفه جویی در مصرف آب
در کل با استفاده از پوشش استخر تا 50 درصد در اکثر هزینه های متحمل بر نگهداری استخر کاهش چشمگیری را شاهد خواهیم بود.
جنس استفاده شده در روکش استخرها می تواند از پارچه های پی وی سی سبک 300 گرمی و 600 گرمی و پارچه های حباب دار انتخاب شوند. پارچه های حباب دارکه مخصوص استخر می باشند، دارای ویژگی هایی شامل کیفیت یو وی، 100 درصد ضد آب و به لحاظ ساختار حبابی شکل خود در آب غرق نمی شوند و همچنین دارای مقاومت بالایی در برابر وزش باد هستند.

با یک نتیجه گیری کلی می توان به این نظر رسید که برای مقابله با مشکلات مورد مواجهه استخرهای آب خانگی و همچنین اماکن ورزشی استفاده از گزینه کاور و روکش استخر کمک زیادی برای حفظ و نگهداری استخرها و کاهش اتلاف انرژی خواهد بود.