qeymqt-saqf-moteharek-restoran.jpg
طراحان سازه کششی ویژگی های حرارتی این نوع سازه را طوری تنظیم می کنند که شرایط محیطی خارجی را تعدیل کرده و با استفاده از حداقل منابع مواد و سوخت، شرایط داخلی را حفظ کنند. البته این کار ساده نیست زیرا شرایط بیرونی در تمام فصول و زمان روز تغییر می کند، به عنوان مثال، ممکن است که گاهی اوقات سازه های کششی نیاز به گرما داشته باشد، گاهی اوقات برای گرفتن آن و گاهی رد آن. و ساختار ساختمان ممکن است مجبور باشد این کار را همزمان با انجام نقش های متعدد و متناقض، انجام دهد.
علاوه بر این ، ساختن یک " سازه کششی " با دمای داخلی متوسط ۲۱ درجه سانتیگراد در طول سال ساده نیست. راحتی حرارتی علاوه بر دمای هوا، به طیف وسیعی از عوامل محیطی وابسته است؛ مانند: سرعت هوا، دمای تابشی، رطوبت نسبی و یکنواختی شرایط. همچنین به عوامل شخصی مانند: لباس، گرمای متابولیک، وضعیت سلامتی، سازگاری، انتظارات و حتی دسترسی به غذا و نوشیدنی بستگی دارد.
با این وجود مقاومت حرارتی سازه کششی به دلیل نوع مواد به کار رفته برای ساختن آن همواره خوب بوده است، و با توجه به این قضیه سازه های کششی در تابستان های بسیار گرم خنک تر از بیرون و در روزهای سرد گرم تر است. چنین سازه هایی با ایجاد شرایط نسبتاً یکنواخت و پایدار در طول روز و سال، تمایل دارند تا با مسئله پیچیده آسایش حرارتی مقابله کنند. این شرایط پایدار با ترکیبی از جرم حرارتی و عایق حرارتی ایجاد می شود که معمولا در سازه های کششی به واسطه پوشش پارچه ای اتفاق می افتد.
جرم حرارتی در سازه های کششی باعث تغییر شرایط حرارتی داخل و خارج می شود و گرما را جذب می کند. به طوری که می توان با کمترین انرژی شرایط داخلی را حفظ کرد. البته ناگفته نماند که نوع ساختار سازه کششی استفاده شده برای این نوع سیستم تاثیر زیادی بر مقاومت حرارتی دارد.
پارچه سازه کششی از نوع معمولی نه جرم حرارتی دارند و نه عایق. یعنی هر اتفاقی که در خارج رخ دهد تقریباً فوراً به داخل سازه منتقل می شود و ورودی سیستم مانند گرمایش و سرمایش به سرعت از طریق پارچه از بین می رود. اما توجه داشته باشید که موادی مانند، پارچه پلی استر با روکش PVC، پارچه شیشه ای با روکش PTFE ، فویل های ETFE و پارچه های شیشه ای PVC می توانند در برابر عوامل مختلفی از جمله گرما، سرما، باد، باران و نیز آفتاب مقاوم باشند.

میله سازه کششی چه ویژگی هایی را باید دارا باشد ؟
میله ها جزء جدانشدنی از سازه کششی هستند، که همواره بخش وسیعی از اتصالات را دربر می گیرند و بخش عظیمی از نیروهای وارده به واسطه آن تحمل شده و به زمین انتقال می یابد. میله از نوع فلزی و یا آلومینیومی ایده‌آل‌ترین گزینه برای سیستم‌های کششی هستند، زیرا در برابر عواملی مثل، فشار، رطوبت، حرارت، سرما، گرما و ... مقاوم بوده و مهمتر از همه قابلیت نصب به وسیله جوش، پیچ و یا پرچ را نیز دارند.
بهتر است نوع میله ها طوری انتخاب شود که بتواند بارهای وارده را تحت فشار به خوبی تحمل کنند. میله ها در خیلی از مواقع به عنوان تیر و یا ستون اصلی عمل می کنند و نیز در مواقعی به عنوان تیرهای فرعی مورد استفاده قرار می گیرند.
مقاومت محیطی سازه کششی می بایست طبق استاندارد های فنی سازه طراحی شود، زیرا با توجه به تنش موجود و همچنین میزان بار وارده ممکن است نوع مواد به کار رفته برای ساخت سازه تغییر کند ، البته این کار توسط مهندسین حرفه ای و با تجربه صورت می گیرد.

نحوه شست و شوی سازه کششی؟
سازه های پارچه ای یا به اصطلاح سازه کششی ضد آب به راحتی قابل شست و شو می باشند، شما می توانید به وسیله یک پمپ آب قوی و یک شوینده مناسب این نوع سازه را به راحتی و در هر زمانی تمیز کنید. اما توجه داشته باشید که نوع اتصالات شما از نوع استیل و آلومینیومی باشد تا در صورت برخورد با آب دچار زنگ زدگی نشود.

اگر سازه اصلی شما از نوع پروفیل آهن است می بایست قبل از نصب و یا بعد از نصب حتما سطح فلز را با یک لایه رنگ ضد زنگ بپوشانید تا موقع نظافت سازه کششی در برابر رطوبت دچار آسیب نشود.