saze-chadori-varzeshgah-emam-reza.jpg
استادیوم و یا همان ورزشگاه ۳۰ هزار نفری امام رضا (ع) به صورت سازه چادری طراحی و در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ ساخته شد. این ورزشگاه به اندازه ای زیبا و مدرن طراحی شده است که تماشاگران فوتبال به جای تماشای بازی غرق در زیبایی سازه این ورزشگاه می شوند و از حضور در آن لذت می برند. به راحتی می توان گفت مدرن ترین ورزشگاه ساخته شده در ایران است.
پوشش سازه چادری جایگاه تماشاگران ورزشگاه امام رضا (ع) از پارچه کششی بسیار مقاوم ساخته شده است، که در برابر شرایط جوی مشهد بسیار مقاوم است، این پوشش مانع از ورود باران و نیز نور آفتاب به جایگاه تماشاگران می شود، و می توان گفت به اندازه زیادی نیز بر مقاومت سازه ای ورزشگاه تاثیر گذاشته است.
مسعود ضیایی به عنوان آرشیتکت و طراح اصلی ورزشگاه امام رضا (ع) توانسته از سازه چادری برای محافظت از گرما و همچنین مسائل دیگر استفاده کند. این آرشیتکت معروف در ایران با در نظر گرفتن این نوع فرم و شکل البته به کمک شرکت آلمانی EFA، برای ورزشگاه توانسته بنایی یادبودی برای شهر مشهد طراحی کند که در نظرها و ذهن ها ماندگار باشد.
تمامی محاسبات سازه رینگی کششی و نیز کابل های مهار کننده ورزشگاه توسط شرکت آلمانی EFA انجام شده است. پارچه ای که برای پوشش ورزشگاه امام رضا (ع) در نظر گرفته شده از نوع ETFE است. پارچه ETFE معمولا برای سازه چادری از نوع دائمی استفاده می شود.
ETFE یک پلیمر ترکیبی بسیار مناسب است که بیشتر در نمای بناها، و همچنین سازه های بالشتی متورم شده، به کار می رود. آنها می توانند مانند مواد شیشه چند لایه شفاف و بدون حاشیه تولید شوند تا نور را به راحتی به درون بنا انتقال دهند.
همچنین سازه فولادی سقف استادیوم امام رضا (ع) بعد از محاسبه توسط مهندسین حرفه ای توسط شرکت آذران در داخل ایران ساخته شده است و از نظر فنی می توان گفت وزن سازه فولادی استفاده شده در سقف استادیوم بالغ بر ۱۶۵۰ متر مربع ی باشد، یعنی حدود ۲۰۰ تن است. به همین منظور جزو سازه های بسیار سبک به شمار می رود.
علاوه بر تاکید سازه معماران و طراحان به نورپردازی سقف پارچه ای این استادیوم نیز توجه کره اند، و آن را به گونه ای طراحی کرده اند که به صورت رنگ‌های مختلف باشد تا تصاویر زیبا و جلوه‌های بصری ماندگاری ارائه دهد. گفته شده برای نورپردازی از ۳۶۰ پروژکتور ۲۰۰ واتی استفاده شده است تا سازه استادیوم زیبا به نظر برسد مانند سازه چادری مرکز تفریح خان شاتیر.

نحوه ساخت سازه چادری ورزشگاه سن نیکولا؟
استادیوم سازه چادری ورزشگاه سن نیکولا، از زیباترین استادیوم های جهان است که در شهر باری کشور ایتالیا، توسط معمار نام آور ایتالیایی رنزو پیانو طراحی و ساخته شده است. این مجموعه عظیم و زیبا در ۱۹۸۷ به اتمام رسید. طراحی آن به گونه ای اتخاذ شده تا تماشاگران ارتباط آسان و عمیقی با محیط طبیعی اطراف داشته باشند، این کار حس آرامش طبیعی و لذت بخش به آنها می دهد.
شکل روباز آن حس تماشاگران را موقع تماشای مسابقات ورزشی دوچندان می کند. رنزو پیانو سکوها و جایگاه های تماشاگران را شکلی عجیب طراحی کرده تا تماشاگران بتوانند هنگام تماشای بازی، دیدی جذاب و پانوراما به داخل استادیوم داشته باشند. سازه چادری این مجموعه تماشاگران را از باران، باد، آفتاب محافظت می کند. گفته می شود ظرفیت این ورزشگاه ۵۸۲۷۰ نفر است.
به دلیل جذابیت زیاد استادیوم سازه چادری ورزشگاه سن نیکولا هر ساله تماشاگران بیشماری از سراسر دنیا برای دیدن مسابقات فوتبالی به این مکان می آیند تا از دیدن فوتبال لذت ببرند.

بررسی سازه چادری استادیوم المپیک مونیخ؟
این مجموعه ورزشی نیز به صورت سازه چادری توسط معمار معروف فرای اوتو و گانتر بنیش در کشور آلمان، شهر مونیخ طراحی و ساخته شده است. از مهمترین و بارزترین ویژگی های معماری این استادیوم می توان به ،ساختار کششی با وزن سبک آن اشاره کرد که به واسطه تنش های ایجاد شده توسط سیستم چادری و کابل ها ایجاد شده است.
تمامی محاسبات سازه ای و تعیین شکل رفتار سازهای، این ورزشگاه قبل از ساخت توسط سیستم های رایانه ای پیشرفته انجام شده است. و پوسته سایبان استادیوم المپیک مونیخ از تعداد زیادی دکل های نگهدارنده آویزان به صورت خمیدگی طراحی شده که توانسته جلوه خوبی به استادیوم بدهد.

از دیگر مجموعه های معروف و بزرگ ساخته شده با این نوع سیستم می توان به، سازه چادری ترمینال فرودگاه بین المللی جده، سازه چادری فرودگاه دنور و نیز سازه چادری مسجد پیامبر مدینه اشاره کرد.