tarahi-saze-chadori.jpg

طراحی سازه چادری شفاف، روشن و بدون ستون، این امکان را به شما می دهد تا تجهیزات بزرگ، وسایل نقلیه و ماشین آلات سنگین و همچنین تعداد نفرات بیشتری را در خود جای دهد. معمولا معماران سازه های چادری را به صورت پیش ساخته طراحی می کنند تا علاوه بر تحمل شرایط آب و هوایی سخت، هنگام ساخت توسط نیروی متخصص مونتاژ آنها نیز سریع انجام شود.

بر اساس نظر کارشناسان، سازه های چادری زیر مجموعه‌ سازه‌ فضایی هستند، این نوع سازه ها به دلیل سبکی، انعطاف و شفافیت قابلیت این را دارند تا در خلق فرم‌های زیبا مورد استفاده قرار گیرند. نوع طراحی سازه چادری باعث شده تا در ساخت بناهایی با عملکرد های مختلف از آنها استفاده شود، از جمله:
 اماکن ورزشی
 اماکن مسکونی
 اماکن تجاری
 اماکن اداری
 اماکن نظامی
 و ...
برای طراحی سازه چادری پرتنش از فن آوری پیشرفته و فرآیندهای غشایی استفاده می شود، که تاثیر زیادی بر مقاومت سازه دارد. استفاده از این نوع سازه ها بیش از یک قرن است که اتفاق می افتد، اما همچنان یک سازه بسیار پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز به شمار می رود. سازه های پارچه ای مدرن، و جابجایی پذیر امکان ساخت سریع، انعطاف پذیر و مقرون به صرفه برای هر نوع ساختمانی را فراهم می کند.
به دلیل مزیت های فراوان سازه های چادری، طراحی سازه چادری در بیش از ۱۰۰ کشور انجام می شود و سازه های بیشماری اعم از ساختمان های نفتی و گازی تا پادگان های نظامی، مراکز توریستی، مکان های ورزشی و آشیانه هواپیما طراحی و ساخته می شود.

طراحی سازه چادری ویلا به چه شکل صورت می گیرد؟
طراحی سازه چادری معمولا در کارخانجات مجهز به دستگاه های پیشرفته و تحت نظر مهندسان با تجربه و متخصص به صورت پیش ساخته انجام می شود تا مصرف کننده بتواند بدون انجام کار دشواری محصول مورد نظر را خریداری کند. سپس برای حمل قطعات سازه به محل نصب اقدام می شود. و بعد از زیرسازی و آماده کردن محل اقدام به نصب پایه های اصلی یا همان ستون ها می شود. بعد از این مرحله پوسته اصلی یا همان پارچه همراه با کابل های کششی توسط دستگاه مخصوص تحت تنش قرار می گیرد تا بتواند نیروی وارده از سمت پارچه و همچنین باد و باران را به خوبی تحمل کند.
در مراحل بعدی طراحی سازه چادری معمولا یک مشاور فنی در طول کار مراحل مونتاژ را نظارت می کند، تا اطمینان حاصل شود که کیفیت سازه هرگز به خطر نمی افتد و هر ساختمان پارچه ای کششی مطابق با استانداردهای دقیق و سختگیرانه ساخته می شود. سازه های پارچه ای دارای یک راندمان انرژی R-25 تا R-30 هستند که از سایر سازها به مراتب بیشتر است، این مقدار راندمان تأثیر کمتری بر محیط دارد و باعث کاهش هزینه های عملیاتی می شود. علاوه بر این ، به لطف طراحی منحصر به فرد و عایق پریمیوم ، تقریباً هیچ نشت هوای در این سازه وجود ندارد.

کلیه سازه های پارچه ای از مواد با کیفیت بسیار بالا ساخته شده و بصورت جداگانه با استفاده از اقدامات دقیق تحت آزمایشات کشش و فشار قرار می گیرند تا در صورت داشتن نقص، برطرف شود. طراحی سازه چادری به خصوص پارچه های مخصوص نیز باید دارای دوام و مقاومت بیشتر در برابر شرایط آب و هوایی سخت باشند، از گرم ترین کویر دنیا گرفته تا بادگیرترین مناطق قطب شمال و سردترین ارتفاعات کوهستان را باید به خوبی تحمل کنند.
معماری سازه چادری از نوع ویلا به مراتب بیشتر از سایر مدل ها است. زیرا کاربری ویلا بیشتر از سایر کاربری ها به زیبایی و کارایی بنا اهمیت می دهند و نیاز به فضاهای سبک و نیز نیمه باز در ویلا ها بیشتر احساس می شود.

طراحی سازه چادری تالار به چه شکل صورت می گیرد؟
مراحل طراحی سازه چادری تالار نیز همانند ویلا و سازه چادری کافی شاپ می باشد، فقط نکته ای که در این مورد وجود دارد، طول دهانه ها است که در تالار بیشتر از ویلا است و باید برای تقویت آن یا از کابل های با مقاومت کششی بیشتر استفاده کرد، یا طول دهانه ها را همانند ویلا در نظر گرفت.
پس از نصب و اجرای سازه چادری تاسیسات مسکونی شاتل فضایی ناسا در اوایل دهه ۱۹۸۰، سازه های چادری و کششی شهرت بیشتری یافتند و تاکنون برای ساخت پیشرفته ترین سازه ها از آنها استفاده می شود. دلیل آن کیفیت و کارایی بیشتر سازه های چادری است.