gheymat-saze-chadori.jpg
یک عنصر سازه ای است که فقط تنش دارد و هیچ گونه فشردگی یا خمشی ندارد به همین دلیل قیمت سازه چادری به مراتب ارزان تر از سازه های اسکلت بتنی و فلزی است. این نوع ساختار غشایی اغلب به عنوان سقف مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا می توانند مسافت های بزرگی را از نظر اقتصادی و سازه ای پوشش دهد. این نوع سازه ها معمولاً در اماکن ورزشی، انبارها، فرودگاه ها و سالن های نمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند.
محاسبات عملی تنش ها و تغییر شکل ساختارهای کششی، پوسته ها و غشاها اولین بار توسط یک مهندس روسی به نام ولادیمیر شوخوف انجام شد. وی در سال ۱۸۹۶ هشت غرفه نمایشگاهی نیژنی نوگورود را همراه با سازه های پوسته ای طراحی کرد که مساحت ۲۷۰۰۰ متر مربع را در بر می گرفت.
با توجه کاربرد متنوع و همچنین قیمت سازه چادری ارزان در سال های اخیر، این نوع سازه در بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده و در بسیاری از مناطق مورد استفاده قرار گرفته است. از مهمترین و برجسته ترین پروژه های ساختمانی سازه چادری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 ورزشگاه المپیک مونیخ
 گنبد هزاره سوم بریتانیا
 سازه های چادری دهکده توریستی انگلستان
معمولا طبقه بندی سازه های چادری را بر حسب نیروهای کششی موجود در سازه انجام می شود و متخصصان این عرصه آن را در سه دسته زیر قرار می دهند:
1. سازه های کششی خطی
2. سازه های کششی سه بعدی
3. سازه های کششی با سطح فشار

انواع سازه چادری؟
همان طوری که گفته شد سازه های چادری در سه دسته قرار می گیرند و بر حسب عملکرد و کارایی که ایفا می کنند، قیمت سازه چادری نیز تغییر می کند و ممکن است ارزان و یا گران باشند. حال در این بخش به بررسی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.
۱- سازه های کششی خطی: ساختاری است که در آن تمامی اعضا در نیروهای کششی خطی قرار دارند. و اعضای خطی توسط اعضای فشرده سازی شده پشتیبانی می شوند، اما عمده بارها توسط اعضای کششی خنثی می شوند. نمونه رایج این سازه ها، پل های معلق کابلی است. ستون های اصلی به عنوان اعضای فشرده سازی عمل می کنند، اما کل بار توسط کابل هایی که تحت تنش هستند مهار می شود. قیمت سازه چادری خطی بسته به میزان فشار و تنش وارده از سوی سازه متغیر است.
سازه های کششی خطی در انواع زیر طبقه بندی می شوند:
 پل های معلق
 سازه های پارچه ای
 تیرها یا خرپاهای کابلی
 سازه های تحت تنش
۲- سازه های کششی سه بعدی: تلفیقی از عناصری هستند که در درجه اول تحت تنش قرار دارند، و معمولا تمامی اعضاء به یک دکل مرکزی متصل می شود تا نیروهای وارده را به زمین منتقل کند. متداول ترین نوع سازه سه بعدی در میادین ورزشی دیده می شود و معمولاً به عنوان سقف این سازه ها عمل مورد استفاده قرار می گیرد، قیمت سازه چادری از نوع سه بعدی بیشتر از سایر سازه های چادری است.
۳- سازه های کششی با سطح فشار: همانند سازه های کششی سه بعدی است، اما اعضای این نوع سازه، این قابلیت را دارند تا فشار وارده را تحمل کنند. سازه های کششی پارچه ای نمونه بسیار خوب از این سازه است که در آن، ستون های عمودی پارچه های مخصوص که دارای تنش هستند را نگه می دارند.

عوامل موثر در قیمت سازه چادری؟
بر اساس نوع سازه و همچنین متریال مورد استفاده برای نگهداری و پوشش این نوع سازه، قیمت سازه چادری در بازار متغییر است، بهترین و سریع ترین راه برای استعلام قیمت انواع سازه های چادری، مراجعه حضوری و یا اینترنتی به دفاتر فنی مهندسی و یا کارگاه های تولیدی سازه چادری است.
برای تخمین میزان هزینه سازه های چادری بهتر است قبل از طراحی و ساخت انواع آن را به خوبی بشناسید و با مزیت ها و معایب هر کدام از آنها آشنا شوید. به عنوان مثال از مهمترین مزیت های سازه چادری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 بهترین پناهگاه برای در امان ماندن از ( نور خورشید، باران، باد)
 داشتن شفافیت خیلی زیاد
 وزن سبک و دوام بیشتر
 ظاهری جذاب و مشتری پسند
 زمان ساخت بسیار کوتاه
 امکان پوشش دهانه های بزرگ تر
 قابلیت بازیافت و دوستدار محیط زیست
 سازگاری با فناوری های جدید ساختمانی (فولاد، شیشه، سیمان، سنگ)

 سادگی در تعمیر و نگهداری