Everything-about-tent-structures

سازه های چادری یکی از قدیمی ترین فرم های ساخت سرپناه می باشند و برای هزاران سال به عنوان فرم های سنتی در ساخت و سازها مورد استفاده قرار گرفته اند. اگرچه، سازه های چادری مدرن که از مصالح مصنوعی و ترکیبی استفاده می کنند تنها ۳۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرند. یک غشای چادری به عنوان سازه و ساختار پوشاننده عمل می کند، در نتیجه با استفاده از آن وزن ساختمان، هزینه ها و تاثیرات زیست محیطی روند ساخت و ساز کاهش می یابد.  سازه های چادری با انحنای کافی طراحی می شوند تا بارهای محیطی به صورت نیروهای کششی در داخل صفحه پارچه تحمل شوند. فرم هندسی پارچه سازه چادری در توانایی آن برای تحمل بارهای کششی وارده تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. برای مقاومت در برابر نیروها بالابرنده و نیروهای رو به پایین (عموما بر اثر بار باد و برف) سطح سازه باید دارای انحنای مضاعف و پیش تنیده باشد.

عموما فرم های مخروطی یا زین اسبی به دلیل این که ذاتا شرایط ذکر شده را تامین می نمایند، برای دستیابی به این حالت مورد استفاده قرار می گیرند. سازه های چادری برای کسب اطمینان از این موضوع که پارچه در هر شرایط بارگذاری تحت کشش قرار خواهد گرفت و همچنین به منظور کاهش میزان خیز، پیش تنیده می شود. وزن پایین پارچه باعث می شود که نیروی گرانش یا بار ناشی از "وزن خود سازه" اغلب قابل چشم پوشی باشد. در نتیجه، سازه های چادری کششی غالبا نسبت به سایر روش های ساخت رایج برای دهانه های بزرگ از نظر سازه ای کاراتر و مقرون به صرفه تر خواهند بود. 

 سازه چادری چیست؟

سازه چادری همان سازه های پارچه ای و غشایی هستند که امروزه نوعی ساخت و ساز مدرن به حساب می آیند. این سازه در مقایسه با سازه های دیگر بسیار متفاوت هستند. طراحی سازه چادری از فرهنگ اقوام کهن ما الهام گرفته شده است. سازه چادری با طراحی شیک و منحصر به فرد امروزه نظر کاربران بسیار زیادی را به خود جلب کرده اند. سازه چادری به دلیل سبکی، شفافیت و انعطاف پذیری بالا در ساخت بناهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این سازه در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند؛ بنابراین با هر نوع سلیقه ای کاملا سازگار هستند. یکی از ویژگی هایی که سازه چادری را از سایر سازه ها متمایز می کند، سبک بودن آن است که این موضوع در بهینه سازی بنا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با استفاده از انواع سازه های چادری دیگر نیازی به صرف هزینه های بالا و مصالح سنگین نیست. شما می توانید از این سازه سبک و مقاوم در محیط های مختلف استفاده کنید.

در همین راستا پیشنهاد می کنیم مقاله طراحی و ساخت سوله با سازه چادری را نیز مطالعه کنید.

مزایای استفاده از سازه چادری 

سازه چادری مزایای بسیار زیادی برای شما دارند که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

امکان طراحی های متنوع و زیبا: همانطور که میدانید پارچه قابلیت انعطاف پذیری دارد. این ویژگی به شما این امکان را می دهد تا به سلیقه خودتان طراحی های متنوع و زیبا داشته باشید. همچنین به دلیل عدم استفاده از ستون در این سازه ها شما می توانید در فضا بسیار زیباتر مانور دهید.
شفافیت منحصر به فرد: به دلیل استفاده از پارچه در سازه های چادری شما در کل طول روز از نور بسیار ملایم و شفاف برخوردار خواهید شد. این مزیت باعث می شود تا هزینه های بسیار کمتری برای روشنایی محیط داخلی صرف کنید. همچنین در طول شب با استفاده از کوچکترین منبع نوری نیز می توانید نور بسیار شفاف و زیبایی داشته باشید.
کوتاه کردن برنامه ساخت: زمانی که شما اقدام به نصب سازه چادری می کنید، زمان بسیار کمتری را صرف این کار خواهید کرد؛ زیرا قطعات بزرگ سازه های پارچه ای به سهولت و در زمان کوتاهی نصب می شوند. در این صورت شما زمان بسیار کمتری را صرف ساخت و ساز خواهید کرد.
مزایای مالی: سازه های پارچه ای و غشایی برای کارفرما هزینه های بسیار کمتری را در بر دارند. این ویژگی به این دلیل است که پارچه از افزایش دما جلوگیری می کند و به طبع هزینه های نگهداری از بنا کاهش میابد.
مقاومت در برابر زلزله: سازه چادری به دلیل وزن بسیار کمی که در مقایسه با سایر پوشش های سقف دارند، در برابر زلزله مقاوم تر هستند و آسیب کمتری به محیط داخلی وارد می کنند. سازه های پارچه ای دارای خاصیت انعطاف پذیری و کشسانی هستند که موجب می شود در برابر زلزله بسیار مقاوم باشند.
تمامی مزیت هایی که در بالا به آن اشاره شد، باعث ترغیب مشتریان به استفاده از سازه چادری می شود. شما می توانید کاملا آزادانه در طرح و مدل این سازه ها، تنوع به کار ببرید و خودتان نوع آن را طراحی کنید.

مطالب پیشنهادی دنیای چادر: آشنایی با سازه چادری

آشنایی با انواع سازه های چادری

به طور کلی می توان سازه های چادری را از نظر شکل و فرم ظاهری به سه دسته تقسیم کرد:

سازه های پارچه ای مخروطی: از مهمترین ویژگی سازه های پارچه ای مخروطی مقاومت بالای آنها در برابر باد و برف است. از معروف ترین انواع این سازه ها می توان به آلاچیق های خیمه ای (آلاچیق چادری) اشاره کرد.
سازه های چادری زین اسبی: در محیط های باز بیشترین موضوعی که مورد توجه قرار می گیرد، ایجاد زیبایی است. همچنین از سازه های زین اسبی برای محیط های داخلی و به صورت المان استفاده می شود. سازه های زین اسبی از طریق دو گوشه پارچه نیرو را منتقل می کنند.
سازه های چادری قوسی: این سازه ها همان گونه که از نامش پیداست، کاملا قوسی هستند. سازه های چادری قوسی را می توانید در ابعاد بسیار بزرگ نیز این سازه ها را اجرا کنید. این سازه ها به دلیل وزن بسیار پایینی که دارند، در پروژه های بسیار بزرگ کاربرد فراوانی دارند.
شما می توانید با توجه به نوع نیازتان یکی از انواع این سازه چادری را انتخاب کنید و برای اجرا در محیط های مختلف مورد استفاده قرار دهید.

قابليت هاي سازه هاي چادری 

1) مقاومت در برابر بار باد و برف:
با توجه به شکل خاص این سازه ها بار باد و برف در طراحی این سازه ها نقش اساسی دارد. مهندسین سازه با استفاده از نرم افزارهای تحلیلی پیشرفته و با در نظر گرفتن شرايط منطقه اي پروژه، حالات مختلف بار باد و برف را به سازه اعمال نموده و حداکثر تغییر مکان و تنشهای وارده را ارزیابی می کنند. طراحی کلیه اتصالات، کابل های کششی و انتخاب نوع پارچه متناسب با این تحلیل ها صورت می پذیرد.
2) مقاومت در برابر آتش :
این پارچه ها دیر سوزند (سرعت احتراق و پیشروی آتش بسیار پایین می باشد)
پارچه های مورد استفاده از نظر آئین نامه DIN4102 آلمان بر حسب جنس در رده B1 (مواد به سختی مشتعل شونده) و یا رده A2 (مواد غیر قابل اشتعال) قرار می گیرند.
دمای ذوب بالا (تا 300 درجه سانتیگراد)
در هنگام احتراق مومی نمی شوند. (چکه نمی کنند)
با توجه به ایجاد حفره هایی در بدنه پارچه ای سازه، دود متصاعد شده به خارج انتقال یافته و از خفگی و مسمومیت ناشی از دود جلوگیری می گردد.

3) مقاومت در برابر اثرات مخرب نور خورشید و آلودگی:

پارچه های مورد استفاده درسازه های چادری، پوشش های تثبیت کننده ای دارند که از کاهش کیفیت پارچه و تغییر رنگ آن در طول عمر مفید سازه جلوگیری می کنند.

در آخر 

شما می توانید با نصب انواع سازه های پارچه ای ، ارزش زیبایی فضای خود را افزایش دهید و فضایی متناسب برای نیاز خود ایجاد کنید. سبک ها و طرح های زیادی برای انتخاب وجود دارد.
در مورد انتخاب هر کدام متناسب با نیاز خود می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید تا شما را در خرید سازه های چادری مناسب راهنمایی کنند.