saze_chadori_jade.jpg
فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز به عنوان سومین فرودگاه بزرگ کشور عربستان شناخته شده است. این فرودگاه دارای سازه ای چادری می باشد که در سال 1981 میلادی افتتاح شد و نام اولین پادشاه عربستان سعودی روی آن قرار داده شد. هر ساله زائران زیادی به قصد زیارت خانه خدا به این سرزمین سفر می کنند که با توجه به آفتاب سوزان صحرای عربستان لازم بود سرپناهی برای حفاظت زائران از آفتاب و گرما محافظت شوند. بدلیل بالا بودن شدت گرمای عربستان امکان استفاده از سقف های فلزی برای این فرودگاه وجود ندارد چون فلز به شدت گرما را انتقال می دهد و خنک کردن آن بسیار مشکل و هزینه بر است.
یکی از کارهای جالبی که در فرودگاه جده توسط شرکت های اسکیدومور و مریل صورت گرفته است ساخت سازه چادری است که این سازه چادری نمادی از نحوه زندگی مردم عربستان در گذشته می باشد. این سازه بزرگترین سازه چادری در دنیا می باشد. وجود این چادر در صحرای بزرگ عربستان می تواند شدت گرما را کاهش دهد. اگر چه این چادر با چادر صحرانشینان عربستان به طور کامل شباهت ندارد اما همان حس را به بیننده القا می کند. در واقع چادر نمادی از زندگی صحرا نشینی است.

ویژگی های سازه چادری فرودگاه جده
این چادرها از جنس الیاف شیشه ای یا همان فایبر گلاس هستند که روی آن با استفاده از یک ورقه تفلون سفید رنگ پوشانده شده است. عمر مفید این چادرها حدود 20 سال است و قابل شستشو است. قابلیت اشتعال این سازه چادری بسیار پایین است و در برابر اشعه یو وی بسیار مقاوم است. وجود تفلون سفید رنگ روی الیاف شیشه ای چادر سبب انعکاس 70 درصد نور دریافتی توسط چادر می شود و این امر از افزایش دمای زیر چادر جلوگیری می کند ، ضمن اینکه به دلیل جنس خاص این چادر هوا به خوبی در آن جریان دارد و محیط در نتیجه گردش هوا خنک می شود. . هر یک از این چادرها مانند چادرهای سنتی با استفاده از سیم های فولادی به پایه هایی بسیار عظیم وصل شده اند. مجموعه فضایی که این چادرها پوشش می دهند حدود چهل هکتار است. این سازه چادری دارای 10 واحد هست که جمعا از 210 چادر برای ساختن آن استفاده شده است و قابلیت پوشش دهی بیش از یک میلیون نفر را دارد. مصالح بکار رفته برای برپایی این فرودگاه مصالحی ارزان است که از سهولت اجرای بسیار بالای برخوردار هستند. با استفاده از این سازه چادری، عربستان توانسته میزان مصرف انرژی را به میزان زیادی کاهش دهد.

اجرای سازه چادری

در کشور ما سازه چادری به سازه کششی نیز معروف است. طراحی سازه چادری جز روش های ساخت و ساز مدرن محسوب می شود. اجرای سازه چادری نیاز به نیروی کار ماهر و متخصص دارد تا در کوتاه هترین زمان ممکن و با کمترین هزینه این سازه بنا شود. اجرای سازه چادری دارای سه مرحله طراحی، ساخت و نصب است. در ابتدا لازم است طراح به خوبی مکان مورد نظر برای احداث سازه را به خوبی مورد بررسی قرار دهد. یکی از مهمترین عواملی که نیروی متخصص برای احداث سازه چادری باید به آن توجه کند این است که میزان بارش برف و باران در آن منطقه چقدر است و چنانچه باران ببارد، آب به چه سمتی هدایت می شود. روش های مختلفی برای هدایت آب باران به خارج از سطح چادر وجود دارد. سپس نقشه برداری و مدل سازی سازه چادری انجام می شود و با توجه به کاربری سازه فرم و شکل آن انتخاب می شود. نکته مهم دیگر در زمان احداث سازه کششی، حداقل و حداکثر میزان ارتفاع سایبان است. حداقل ارتفاع سازه چادری باید بیشتر از حد دسترسی افراد باشد و حداکثر ارتفاع آن به نوع سازه مرتبط است مثلا در یک سازه چادری مخروطی که دهانه قاعده مخروط آن 10 متر است باید گنبد و راس 4-3 متری برای آن در نظر گرفت. بعد از نصب ستون ها در محل مورد نظر، طراح، سازه چادری به محل مورد نظر منتقل و نصب می کند. هزینه احداث سازه چادری به کیفیت چادر، ستون ها و اجزای بکاری رفته برای احداث چادر وابسته است. در کنار کیفیت مواد بکار رفته، محل اجرای پروژه، متراژ چادر و نوع طرح مورد انتخاب در قیمت نهایی چادر موثر است.