Different-capabilities-of-fabric-structures

قابلیت های متفاوت سازه پارچه ای 

  در این مقاله شما را با قابلیت های متفاوت سازه پارچه ای آشنا می کنیم پس این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید و با ما همراه باشید.

سازه پارچه ای چیست؟

سازه های پارچه ای یا سازه های غشایی یکی از روش های نوین در صنعت ساخت و ساز می باشند، که در عصر جدید نسبت به سایر سازه ها بیشتر به کار گرفته می شود. امروزه معماران برای شفافیت، ایجاد انحنا و زیبایی بیشتر ، سازه های چادری را در داخل و خارج مکان مورد نظر به کار می گیرند.

این نوع سازه ها جرم کمی را دارا می باشند به همین منظور ، طراحان برای بهینه سازی مصالح، سازه های پارچه ای را در اولویت خود قرار می دهند. این نوع سازه یکی از جدیدترین نوع سازه محسوب می شود و به علت سبک بودن در صنعت ساخت و ساز بسیار کاربرد دارد، به همین دلیل طراحان با استفاده از پوسته های پارچه برزنت، سقف هایی با دهانه بزرگ را طراحی می کنند.

پارچه به علت سبک بودن این امکان را برقرار می کند که به فلز سبک تری نیاز شود و به استفاده از فلز های سنگین نیازی نباشد. در این نوع سازه ها کل سیستم سقف از قبل طراحی و پیش ساخته می شود، بنابراین زمان تکمیل و اجرای کامل پروژه به مقدار زیادی کاهش می یابد و در نتیجه در وقت و زمان صرفه جویی می شود.

با توجه به این شرایط می توان گفت که برای ساخت این نوع سازه ها محدودیت خاصی وجود ندارد و با توجه به شرایط محیط و جنس پارچه، به راحتی طراحی شده و ساخته می شوند. سازه های چادری به نوع های مختلفی همچون دائمی و موقت تقسیم می شوند که هر نوع ویژگی های مختص به خود را دارا می باشند.

سازه های پارچه ای چه فوایدی دارند ؟

قبل از توضیحاتی درخصوص قابلیت های متفاوت سازه پارچه ای بهتر است با مزایای آن آشنا شوید.

طراحی خاص و متنوع :

به علت متنوع بودن نوع پارچه، این سازه ها نیز طرح های متعددی را دربر میگیرند، همچنین به علت سبک بودن به شیوه های مختلفی ساخته می شوند، بنابراین معمار در طراحی محدودیتی نداشته و با خیالی آسوده می تواند ایده خود را به اجرا در بیاورد.

لازم به ذکر است به دلیل شفافیت و نوع طراحی، در طول روز نور خورشید و روشنایی را از خود عبور می دهند و فضای داخلی سازه را با نور ملایمی خاص تر می کنند.

زمان کوتاه برای اجرای پروژه :

همانطور که قبلا ذکر کردیم این نوع سازه ها از قبل طراحی و پیش ساخته می شوند، بنابراین تنها کافی است قطعات اصلی سازه ها را بهم متصل کنند و در کوتاه ترین زمان سازه مد نظر خود را بسازند.

به صرفه بودن از لحاظ مالی :

از جمله قابلیت های متفاوت سازه پارچه ای این است که این نوع سازه ها می توانند نور و روشنایی را در هنگام روز از خود عبور دهند، بنابراین در طول روز به مصرف برق و انرژی نیازی نخواهند داشت. همچنین در ساخت این نوع سازه ها فلز و مصالح کمتری به کار برده می شود، پس هزینه ساخت و ساز کمتری در پی خواهد شد.

مقاوم بودن در برابر زلزله و باد د

فلز و مصالح به کار رفته در سقف در این نوع سازه ها نسبت به سایر سازه ها کمتر است، همچنین خاصیت کشسانی و ارتجاعی غشاها سبب می شود که در برابر زلزله مقاوم باشند و در برابر باد تغییر شکل ندهند.

قابل جا به جایی :

از ویژگی های خاص و قابلیت های متفاوت این نوع سازه ها ، می توان به امکان جابه جایی آن اشاره کرد، بنابراین در اثر تغییر مکان و تغییر دکوراسیون، میتوان آن را باز کرده و به مکان دیگر منتقل کرد و مجددا در مکان جدید قطعات سازه را به یکدیگر متصل کرد.

مقاوم بودن در برابر آتش و پایین بودن سرعت احتراق:

جنس پارچه های به کار رفته در این نوع سازه ها به گونه ای است که سرعت احتراق پایینی داشته و دیرتر می سوزند، هم چنین دمای ذوب بالایی دارند و به همین دلیل است که در برابر آتش مقاوم هستند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت سازه های پارچه ای

قیمت این نوع سازه ها به معیار های گوناگونی بستگی دارد، از جمله این معیار ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ناحیه و محل اجرای پروژه:

طراحان با توجه به نوع محل و آب و هوای ناحیه،از مصالح و پارچه های متناسب با آن ناحیه استفاده می کنند، چون آب و هوای هرمنطقه با منطقه دیگر متفاوت است، بنابراین سازه ها قیمت های مختلفی را دربر میگیرند.

متراژ پروژه:

مسلما هرچقدر حجم، ابعاد و متراژ پروژه بیشتر باشد، برای ساخت سازه، مصالح وپارچه های بیشتری به کار گرفته می شود، در نتیجه به هزینه بیشتری نیاز خواهد بود.

نوع طرح:

تنوع طرح در این نوع سازه ها بسیار زیاد بوده و هر طرح قیمت مخصوص به خود را دارد.

طبیعی است که هرچقدر طرح سازه چادری، خاص تر و منحصر به فرد تر باشد، برای طراحی سازه و اجرای پروژه وقت بیشتری صرف خواهد شد.

سخن نهایی

سازه های پارچه ای از جدید ترین و مدرن ترین شیوه های ساخت دکوراسیون و طراحی محسوب می شود و برای زیبایی بیشتر در فضای مورد نظر به کار برده می شود.

از قابلیت های متفاوت سازه های پارچه ای میتوان به طراحی آمفی تئاتر، پیاده روها ، محوطه هتل ها و استادیوم اشاره کرد که بسته به محل و نوع طراحی، قیمت های گوناگونی خواهند داشت.

برای اطلاع بیشتر از قابلیت های متفاوت این نوع سازه می توانید از مشاوران مجموعه ی دنیای چادر کمک بگیرید.