is-the-tensile-structure-mobile

  آیا سازه کششی متحرک است؟

اگر شناختی از سازه های کششی داشته باشید شاید برایتان جای سوال باشد که آیا سازه کششی متحرک است؟ سازه‌های کششی در عصر امروزه بسیار کاربرد پیدا کرده‌اند. استفاده از این سازه‌ها در معماری‌های بی‌نظیر داخلی و خارجی خود گواه این مسئله است. 

سازه‌های کششی در انواع مختلف سازه‌ کششی متحرک و ثابت می‌توانند مورد استفاده برای معماری قرار بگیرند. گرچه در طی سال‌های اخیر استفاده از این سازه‌های کششی به موارد خاصی محدود می‌شد. اما امروزه به لطف ساختن سازه‌های بسیار مستحکم و با ویژگی‌های خاص می‌توان برای معماری‌های خلاقانه از آن استفاده کرد. اما آن چه که‌ مهم است، تشخیص استفاده از سازه کششی متحرک یا ثابت با توجه به معماری است.

در این مقاله قصد داریم تا به شما بگوییم آیا سازه کششی متحرک است و درباره سازه کششی متحرک صحبت کنیم و ویژگی‌های آن را بیان کنیم. وبسایت دنیای چادر یکی از مراجع بی‌نظیر است که می‌تواند اطلاعات بسیاری را درباره سازه‌های متحرک ارائه کند.

سازه کششی چیست؟

  پیش از اینکه به این مسئله بپردازیم که آیا سازه‌های کششی متحرک است، بهتر است درباره سازه کششی اطلاعاتی بدست آوریم. سازه‌های کششی تجهیزاتی برای معماری‌های خلاقانه هستند که جنس پارچه‌ای و محکمی دارند. این سازه‌ها می‌توانند در ابعاد گوناگون برای موارد مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

آنچه که باعث شد تا میزان استفاده از سازه‌های کششی در طی سال‌های اخیر بیش از پیش شود، هزینه پایین‌تر ساخت و نتیجه‌ای بسیار جذاب بود که حتی قادر بود در مقابل گرما، سرما، طوفان و باران نیز مقاومت کند. این نوع سازه‌ها به کمک ستون و تکیه‌گاه می‌توانند پابرجا بمانند و کارایی مفیدی داشته باشند.

سازه کششی متحرک

در این بخش می خواهیم بگوییم آیا سازه کششی متحرک است؟ یکی از انواع سازه‌های کششی، سازه کششی متحرک است. این سازه‌ها باید در مواقع لازم حرکت کرده و سقف را کوچک یا بزرگتر ‌کنند. سازه کششی متحرک بر روی یک مسیر ریلی نصب می‌شود و قرار می‌گیرد.

با کمک اتصالات جریان برق می‌توان سازه‌های کششی را باز یا بسته کرد و به سمت جلو و عقب حرکت داد. سازه کششی متحرک نیز مانند سازه چادری ثابت می‌تواند ضد آتش باشد. برای اینکار پارچه‌های ضد آتش را در ساخت این نوع سازه‌ها بکار می‌برند.

 ساختار نگهدارنده پارچه سازه کششی

       ستون‌ها و ریل‌هایی هستند که سازه کششی متحرک را سر جای خود نگه می‌دارند. جنس این ساختار‌ها نیز بسیار برای استحکام و باقی ماندن سازه بسیار مهم است. معمولا جنس آنها از پروفیل آلومینیوم است. چند دلیل وجود دارد که معمولا از پروفیل آلومینیوم برای ساختن سازه استفاده شود.

اول اینکه با وجود اینکه پارچه ضد آب است، ممکن است فلز ستون نگهدارنده دچار زنگ زدگی شود. بنابراین باید نوع پوششی را انتخاب کرد که این شرایط را ایجاد نکند. معمولا پروفیل آلومینیوم ماده مناسبی برای جلوگیری از فرسایش است.
همچنین جنس پروفیل سبب می‌شود تا هنگام بروز طوفان و باد‌های شدید باز هم سازه پابرجا باقی بماند. یعنی این مواد می‌توانند استحکام سازه را چند برابر کنند. آلومینیوم بطور کلی نسبت به برخی فلزات دیگر وزن کمتری دارد. 

به همین دلیل هنگامی که موتور قصد جمع کردن سازه را دارد، اینکار را با نیروی کمتری انجام می‌دهد و در نتیجه در مصرف برق صرفه جویی می‌شود. به همان میزان مرکز سازنده می‌تواند برای تجهیزات برقی و موتور مبلغ کمتری را پرداخت کند و این معماری برای او بسیار سودآور باشد.
همچنین استفاده از این نوع فلز باعث می‌شود که سقف راحت‌تر و در زمان کمتر حرکت کند و هنگامی که باران شدید ایجاد می‌شود از آسیب رسیدن به وسایل داخل ان جلوگیری شود. 

پیشنهاد برای مطالعه:

سازه کششی آرک چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

       کاربرد سازه کششی متحرک 
 

سازه‌های کششی متحرک به علت داشتن هزینه کمتر و کارایی بالاتر و جذاب‌تر کاربرد بیشتری دارند. با آمدن این نوع سازه‌ها به صنعت معماری و ساخت و ساز با تدریج معمارانی که روحیه خلاق‌تری داشتند از این نوع سازه‌ها استقبال کردند و مشغول به ساخت و ساز شدند. به مرور موارد مصرف سازه کششی متحرک به حدی افزایش یافت که امروزه در ساخت رستوران، فضای باز کافی‌شاپ‌ها و همایش‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از معمولی‌ترین کاربرد‌های این نوع سقف در تراس‌ها است که فضای بسیار جذابی را ایجاد می‌کند. علاوه بر این، این نوع سازه‌ها بسیار شکیل هستند و برای میهمانی‌های فضای باز نیز مناسب اند.

سخن پایانی

سازه‌های کششی یکی از ابداعات خلاقانه نسل بشر است که روز به روز کاربرد و استفاده آن بیشتر می‌شود. در کشور ما استفاده از این نوع سازه‌ها نیز بسیار رواج یافته است. سازه‌های کششی برای انواعی از مراسم‌ها، همایش‌ها و تئاتر قابل استفاده هستند.

امروزه دیگر ایجاد سقف و پوشش از جنس سنگ و خاک جذابیت سابق را در محفل‌های بزرگ ندارد. به همین دلیل برخی از معمارانی که از خلاقیت‌های این حرفه استقبال می‌کنند، به دنبال ساخت این سازه‌ها با روش‌های جدید هستند. 

از زمانی که استفاده از این سازه‌ها افزایش یافته است، شرکت‌های سازنده به دنبال راه‌هایی برای افزایش کارایی و بهتر شدن جنس این سازه‌های کششی هستند. در این مقاله سعی کردیم به شما پاسخ این سوال را بگوییم که آیا سازه کششی متحرک است؟ هم چنین درباره مزایا و ویژگی های این نوع سازه سخن گفتیم.