what-is-the-tensile-structure-of-an-arch-and-what-are-its-features

 سازه کششی آرک چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سازه کششی آرک یکی از پرکاربردترین سازه ها برای ایجاد پارکینگ یا جایگاه برای نشستن در استادیوم ها و غیره می باشد که ساختاری مدرن داشته و مقاومت بالایی دارند. مهم ترین ویژگی این سازه ها، قوس و انحنای ایجاد شده در لبه ها و قرار گرفتن ستون ها در یک طرف می باشد.

دنیای چادر؛ تولیدکننده سازه کششی در ادامه ویژگی های سازه های آرک از قبیل شکل ظاهری، جنس روکش و بدنه سازه و همچنین کاربرد قیمت و نحوه طراحی و تولید آنها را بررسی خواهد نمود.

سازه کششی آرک چیست؟

سازه کششی نوع خاصی از سایبان می باشد که دارای بدنه فلزی بوده و از پارچه هایی با انعطاف پذیری و تحمل کششی بالا به عنوان روکش تشکیل شده اند. این سازه ها از نظر شکل ظاهری دارای تنوع بالایی بوده و انواع زین اسبی، خیمه ای و آرک را شامل میشود.

سازه کششی آرک نوع خاصی از این سازه ها می باشد که ستون ها همگی به یک طرف از سازه منتقل شده و بازوهای نصب شده روی آنها پارچه روکش را به خوبی حفظ می کنند.

سازه های پارچه ای کششی آرک دارای قوس و انحنای زیبایی بوده و به دلیل حذف ستون ها در سایر بخش ها و قرارگیری آنها در یک سمت، فضای زیادی را پوشش می دهند.

سازه و بدنه فلزی استحکام را در برابر فشار و ضربه فراهم نموده و پارچه های ضد آب با کابل های سیمی بسیار مقاوم به سازه متصل میشوند. پارچه هایی که در این سازه ها استفاده میشوند باید در برابر کشش با فشار زیاد کابل ها مقاومت داشته و به خوبی شکل بگیرند.

کاربرد سازه کششی آرک

با توجه به اینکه این سازه ها در مدت زمان کوتاه قابل طراحی و اجرا و نصب می باشند، لذا می توان از آنها در محیط های مختلفی استفاده نمود. از مهم ترین موارد کاربرد سازه های کششی آرک می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • راه اندازی پارکینگ در فضای باز ادارات، فرودگاه ها، پایانه های مسافربری و راه آهن، دانشگاه ها و غیره
  • ایجاد فضای سرپوشیده با صرفه هزینه کم و جلوه منحصر به فرد در استادیوم های ورزشی
  • ایجاد فضای سرپوشیده برای نشستن و دورهمی و غیره در فضای باز مجتمع های مسکونی، باغ و ویلا و غیره

پارچه مناسب سازه کششی آرک

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در طراحی این سازه ها باید به آن توجه داشت، پارچه های نصب شده بر روی آنها می باشد. این پارچه ها باید چند ویژگی مهم داشته باشند از قبیل ضد آب بودن. سازه های کششی در فضای باز نصب شده و به همین دلیل سقف آنها نباید امکان نفوذ آب را داشته باشند.

علاوه براین، طول عمر سازه کششی آرک به جنس پارچه نصب شده روی روکش و سقف آنها بستگی دارد. به همین دلیل باید پارچه هایی انتخاب شوند که تابش طولانی مدت نور خورشید باعث پوسیدگی سطح آنها نشود. به عبارت دیگر، پارچه های روکش سازه های آرک باید ضد UV بوده و اشعه ماورابنفش را از خود عبور ندهد.

از دیگر ویژگی های این پارچه ها می توان به قابلیت انعطاف بالا و شکل گیری بر اساس فرم سازه اصلی اشاره نمود. کشش زیاد پارچه نباید منجر به پارگی آنها شود.

با توجه به موارد فوق، از بهترین پارچه ها برای سازه های آرک کششی می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • پارچه برزنت و استر پی وی سی: این پارچه ها از مواد پلی استر تشکیل شده و به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار و کشش دارند. لایه پی وی سی استفاده شده روی این پارچه ها باعث میشوند تا بدنه کاملا ضد آب داشته باشند.
  • پارچه تفلون PTFE: این پارچه ها که طول عمر بیش از 30 سال دارند، مقاومت بسیار بالایی داشته و از نظر کیفیت و قیمت بهتر از پلی استر و پی وی سی هستند.
  • پارچه کتان: این پارچه ها از الیاف طبیعی تولید شده و به همین دلیل مقاومت آنها مانند پلی استر و PTFE نمی باشد. این پارچه ها گزینه های ارزان قیمتی بوده و برای سازه های کوچک برای راه اندازی پارکینگ در محوطه مجتمع های مسکونی می توانند انتخاب شوند.

جنس بدنه سازه کششی آرک چیست؟

به همان اندازه که پارچه استفاده شده در روکش می تواند بر طول عمر سازه تاثیرگذار باشد، روکش نیز در این زمینه نقش داشته دارد. متریال استفاده شده برای این سازه ها باید در برابر تماس با مواد خورنده و نم و رطوبت کاملا مقاوم باشند.

در غیر این صورت به مرور دچار خوردگی شده و پوسیدگی منجر به کاهش استقامت سازه در برابر فشار وزش باد و طوفان و ضربه های احتمالی خواهد شد.

علاوه براین، میزان ضخامت ورق های فلزی استفاده شده برای تولید بدنه سازه های کششی نیز باید به اندازه کافی بزرگ باشد. از جمله متریال های مورد استفاده در این زمینه، فولاد است که کاملا ضد آب بوده و استحکام و ماندگاری آنها نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

قیمت سازه کششی آرک

 به دلیل تفاوت هایی که در مدل و طرح سایبان و سازه وجود دارد، میزان متریال فلزی استفاده شده و اتصالات و غیره در آنها با هم فرق دارند. قیمت سازه کششی آرک به جنس پارچه استفاده شده در روکش و متراژ آن بستگی دارد و هر چه پارچه بهتر باشد، قیمت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 

علاوه براین، متریال استفاده شده در سازه و شکل و طرح کلی آن و میزان ضخامت همگی می توانند تاثیر زیادی بر قیمت ها داشته باشند. با توجه به اینکه پارچه های روکش این سازه ها اغلب وارداتی می باشند و تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار میگیرند، لذا نمی توان قیمت ثابتی را برای آنها ارائه داد. برای استعلام قیمت می توانید با کارشناسان دنیای چادر تماس بگیرید.

طراحی و ساخت سازه کششی آرک

 نسبت به سازه چادری و سایر سایبان ها، سازه های کششی نیاز به طراحی دقیق تر و حرفه ای تری دارند. گروهی از مهندسین باتجربه و متخصص در این حوزه در مجموعه دیکسون انواع سازه های کششی آرک را طراحی و با بهترین متریال تولید می کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی های آنها و همچنین دریافت مشاوره رایگان قبل از ثبت سفارش می توانید با کارشناسان فروش دنیای چادر از طریق راه های ارتباطی پایین صفحه تماس بگیرید.