what-is-the-best-fabric-for-a-stretch-structure

بهترین پارچه برای سازه کششی چیست؟ 

پارچه برای سازه کششی از مهم ترین اجزا بوده و کیفیت آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. پارچه های مورد استفاده در این سازه ها باید مقاومت زیادی در برابر فشار داشته و انعطاف پذیری آنها در سطح بالایی باشد.

چادر 24؛ سازنده سازه کششی در ادامه چند مورد از بهترین پارچه های مورد استفاده در آنها را معرفی و قیمت و نحوه خرید را بررسی خواهد کرد.

ویژگی های پارچه سازه کششی

سازه کششی نوعی سازه تمام فلزی با طراحی مدرن می باشد که سقف و روکش آن از پارچه های قابل انعطاف با خاصیت کشسانی بالا تهیه میشود. به دلیل نوع طراحی صورت گرفته در این سازه ها، سطح روکش دارای برآمدگی و تو رفتگی های متعدد بوده و به صورت زین اسبی و خیمه ای اجرا میشوند.

این سازه های کششی  به گونه ای طراحی میشوند که در نهایت چادر و سقف ایجاد شده توسط روکش آنها شبیه به چادر عشایر است. پارچه های استفاده شده برای سازه کششی چند ویژگی مهم باید داشته باشد که عبارتند از:

  • به دلیل استفاده طولانی مدت از این سازه ها در فضای باز، پارچه های روکش آنها باید در برابر تابش خورشید مقاوم باشند. به عبارت دیگر، این پارچه ها باید ضد uv بوده و به مرور دچار پوسیدگی نشوند.
  • پارچه های سازه کششی باید ضد آب باشند تا بتوان از آنها در فضای باز استفاده کرد.
  • انعطاف پذیری از مهم ترین ویژگی های روکش سازه های کششی می باشد تا در صورت کشیدگی با کابل ها به خوبی شکل بگیرند.
  • این پارچه ها در محیط های روباز با شرایط محیطی مختلف استفاده میشوند، به همین دلیل باید مقاومت بالایی در برابر فشار وزش باد و طوفان داشته و برخورد اشیای نوک تیز منجر به پارگی و سوراخ شدن آنها نشوند.
  • پارچه های مرغوب مورد استفاده برای این سازه ها نسوز می باشند و در برابر نوسانات دمایی و افزایش و کاهش ناگهانی دما دچار پوسیدگی و سوختگی و غیره نخواهند شد.

کدام پارچه ها برای سازه کششی مناسبند؟

 با توجه به ویژگی هایی که به آنها اشاره شد، چند مورد از بهترین پارچه ها برای سازه های کششی شامل موارد زیر می باشند:

پلی استر پی وی سی

یکی از ارزان ترین گزینه ها به عنوان روکش برای سازه های کششی می توان به پارچه های پلی استر با لایه ای ازپارچه پی وی سی اشاره نمود. این پارچه ها سطح پلاستیکی داشته و به همین دلیل قابل شستشو بوده و ضد آب می باشند. از دیگر ویژگی های این پارچه های می توان به اتصال آسان آنها با حرارت دهی و جوشکاری و همچنین قیمت ارزان آنها اشاره نمود.

روکش نایلون پی وی سی

نایلون های پی وی سی که بیشتر برای سازه های بادی مورد استفاده قرار میگیرند، کاملا ضد آب بوده و شستشوی آسانی دارند. از دیگر ویژگی های آنها می توان به خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری بالای آنها اشاره نمود.

پارچه تفلون PTFE برای سازه کششی

تفلون PTFE از دیگر نمونه های مناسب برای روکش سازه های کششی می باشد که ماندگاری بالایی داشته و استحکام ایده آلی در برابر فشار و ضربه دارند. این پارچه ها نسبت به پلی استر با روکش پی وی سی استحکام بیشتری داشته و در صورت استفاده صحیح تا 30 سال ماندگاری خواهند داشت. این پارچه ها به دلیل قیمت گرانی که دارند کمتر در سازه های کششی استفاده میشوند.

فویل EFTE سازه کششی

فویل های ETFE که به صورت یک یا 5 لایه برای سازه های کششی استفاده میشوند، سطح کاملا شفافی دارند. علاوه بر جلوه ظاهری ایده ال و زیبا، این پارچه ها به دلیل استحکام بالایی که در برابر فشار و ضربه دارند در شرایط محیطی مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

پارچه کتان

در انتخاب روکش برای سازه کششی ابتدا باید به شرایط محیطی و مدت زمان برپایی سازه توجه داشت. به عنوان مثال، برای محیط هایی که از نظر آب و هوایی ایده آل بوده و وزش باد و طوفان های شدید در آنها وجود ندارد، می توان از کتان استفاده نمود.

علاوه براین، برای سازه های موقت که طول عمر پارچه روکش قابل چشم پوشی است نیز می توان از این پارچه ها استفاده نمود. کتان به پارچه هایی با الیاف طبیعی گفته میشود که از نظر رنگ بندی تنوع بالایی داشته و قیمت ارزان تری نسبت به سایر موردی که به آنها اشاره شد دارد.

علاوه بر پارچه های فوق، از نمونه های تقویت شده نیز می توان در برخی از سازه های کششی به عنوان روکش استفاده نمود. از جمله آنها می توان به پلی استر با پی وی سی تقویت شده، فویل های ETFE تقویت شده، پارچه های دارای سیلیس بالا، پنبه روکش پلی استر، پلی استر روکش دار پلی الیفین و نایلون روکش دار هیپالون اشاره کرد. این پارچه ها کیفیت بالایی داشته و از نظر قیمت نیز گران تر از پارچه های کتان و پلی استر با لایه پی وی سی و پارچه برزنت معمولی هستند.

قیمت پارچه سازه کششی

همان طور که در طول متن نیز اشاره شد، تنوع در پارچه های استفاده شده برای سازه های کششی بسیار زیاد می باشد. این پارچه ها نه تنها از نظر مواد اولیه، بلکه روند تولید و کیفیت شان نیز با هم فرق دارد.

علاوه براین، اغلب پارچه های روکش سازه های کششی وارداتی می باشند و به شدت تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارند. به همین دلیل قیمت های آنها در طول سال دچار تغییر زیادی می شود. برای استعلام قیمت روکش این سازه ها می توانید با کارشناسان چادر 24 تماس بگیرید.

خرید پارچه برای سازه کششی ارزان

با توجه به ویژگی هایی که این پارچه ها باید دارا باشند، به همین دلیل نمی توان از کیفیت چشم پوشی کرد. لذا برای خرید ارزان قیمت انواع پارچه های مناسب برای سازه های کششی می توانید از خرید عمده با تناژ بالا از نمایندگی ها و مراکز فروش اصلی استفاده نمایید.

با این امکان نه تنها از تخفیف بهره مند خواهید شد، بلکه واسطه ها حذف شده و در نهایت می توان با قیمت درب کارخانه سفارش را تحویل گرفت. از آنجا که تفاوت در ویژگی های این پارچه ها زیاد می باشد، قبل از خرید می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه از مشاوره رایگان کارشناسان فروش چادر 24 استفاده کنید.