انواع سازه کششی و نحوه اجرای آن

 انواع سازه کششی و نحوه اجرای آن

 انواع سازه کششی را شاید بیشتر در نمایشگاه ها و سالن های ورزشی دیده باشید. این سازه ها معمولاً با سیم یا کابل نصب می شوند. انواع سازه کششی بسیار برزگ و ساختاری مستحکم دارد این ویژگی آن را برای هر نوع کاربردی متناسب می کند شما می توانید با توجه به نیاز خود هر نوع سازه کششی را سفارش دهید. در این مقاله بیشتر با انواع سازه کششی و نحوه اجرای آن آشنا می شوید.

 انواع سازه کششی

سازه کششی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اگرچه عموماً بر اساس دو طرح اساسی زین و مخروطی مورد استفاده قرار می گیرد اما انواع مختلفی از طرح های چشمگیری را نیز ارائه می دهند. انواع سازه کششی از دهه 1970 توسعه یافته اند و در حال حاضر برخی از شگفت انگیزترین آثار معماری تاکنون را با ارائه انواع فرم، همراه با رنگ های متنوع، شفافیت و نرمی شامل می شوند. در این ساختار ها از پارچه ای سبک، و از کشش برای ایجاد فرم سه بعدی به آن استفاده می شود. 

در انواع سازه کششی کشش پارچه باعث از بین رفتن و چین خوردگی پارچه می شود که به اندازه کافی پارچه را قوی می کند که در برابر آب و هوای شدید و آسیب های احتمالی مقاومت کند. سازه های کششی طول عمری بیش از 30 سال دارند.

کاربرد انواع سازه کششی 

از انواع سازه کششی می توان در شرایط مختلف استفاده کرد. در این سازه ها از مواد خیلی کمتری نسبت به سازه ­های سنتی استفاده می شود و در نتیجه وزن کمتری دارند و حمل و نقل آنها نیز راحت تر است. آنها انعطاف پذیر و محکم هستند و می توانند بر اساس نیازهای دقیق شما تنظیم شوند. 

از سازه های کششی می توان به عنوان یک عنصر نمایشی استفاده کرد که در برابر ساختمانهای سنتی و مدرن یک ایده چشمگیر متمایز است. این سازه ها ایده عالی برای ایجاد محلی بدون ستون و پشتیبانی هستند.

سازه های کششی طول های پشتیبانی نشده ای تا 46 متر و با تورهای کابل فولادی تا دو برابر این مقدار را می توانند داشته باشند و سازه های هوایی می توانند 305 متر بدون ستون را طی کنند. 

سازه پارچه ای افزودنیهای درخشان و سبک به ساختمانهای موجود هستند و می توانند به عنوان سایبان، نورگیر، راهروهای محافظ، مناطق سایه دار یا سقف دهلیز، استادیوم های ورزشی، خرده فروشی، نمایشگاه ها عمل کنند.

مطالعه مطالب زیر را از دست ندهید :

خرید پارچه ترانزیتی تریلی

فروش چادر نمایشگاهی در کرج

انواع سازه کششی از نظر شکل

 همانطور که قبلاً ذکر شد، انواع سازه کششی بر اساس دو طرح زین و مخروطی است. با این حال ، این بدان معنا نیست که نمی شود آن ها را به اشکال دیگر طراحی کرد.

مهمترین مزیت این سازه ها این است که می توان بسته به نیاز خود آن ها را طراحی و شکل داد. هر سازه کششی ازاصول زین یا مخروط و منحنی ها، یا ترکیبی از هر دو استفاده می کند.

زین به این معنی که سطحی است که از دو نقطه بالا و دو نقطه پایین ساخته شده است. یا سازه توسط پیچ خوردگی یک شبکه مستطیلی ساخته شده است. سازه های مخروطی مانند: یک آتشفشان است که از هندسه شعاعی استفاده می کند. این دو شکل را می توان با یکدیگر ترکیب کرد تا تعداد بیشماری از طرح های جایگزینی بسیار شبیه به دایره و مربع با معماری کلاسیک ایجاد شود.

انواع سازه کششی و نحوه اجرای آن

شاید برایتان سوال باشد که انواع سازه کششی از چه ساخته شده اند و نحوه اجرای آن به چه صورت است؟ انواع سازه های کششی از فولاد و آلومینیوم برای پایه ها و پارچه های مخصوص برای ایجاد پناه و سقف ساخته شده اند. برای نصب این سازه ها از سیم ها و کابل های محکم استفاده می شود و آن ها را در هر مکانی محکم نگه می دارد. 

پارچه هایی که برای انواع سازه کششی استفاده می شود در جهت مخالف کشیده می شوند تا کشش ایجاد شود، با این حال ، برخی از پارچه ها ویژگی های متفاوتی از خود نشان می دهند. امروزه برای سازه های کششی از چهار نوع پارچه استفاده می شود. در ادامه با این چهار نوع پارچه آشنا می­شوید.

1. پارچه پلی استر با روکش PVC

این پارچه یک انتخاب مقرون به صرفه است زیرا دارای طول عمر 10 تا 20 سال است. بیش از 40 سال است که در انواع سازه های کششی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و جابجایی آن برای سازه های موقت آسان است.

2. پارچه شیشه ای با روکش PTFE

این نوع پارچه بیشتر برای سازه های دائمی مناسب است و دارای 30 سال طول عمر است. این نوع پارچه در زیر اشعه ماوراء بنفش تجزیه نمی شود و جزو پارچه های غیر قابل احتراق در نظر گرفته می شود.

3. پارچه فویل های ETFE

این نوع پارچه در انواع سازه پارچه ای بالش متورم که در آن خواص حرارتی مهم است استفاده می شود. فویل می­تواند مانند: پارچه های شیشه ای چند لایه شفاف باشد تا نیاز به شفافیت را در سطح بر طرف کند.

4. پارچه شیشه ای پی وی سی

این ماده برای سازه های بادبانی کششی داخلی مانند: سیستم های کنترل تابش خیره کننده استفاده می شوند و به حداقل نگهداری نیاز دارند. 

مزایای انواع سازه کششی

استفاده از انواع سازه کششی علاوه بر راحتی، حمل و نقل آسان و ایجاد فضایی بزرگ برای استفاده های متعدد دارای مزایای دیگری نیز هستند که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

1. تنوع در اشکال و رنگ ها

به عنوان یک نوع سازه انعطاف پذیر، مدل سازی آن از ساختمان بسیار متفاوت است، که توسط سایر مصالح به دست نمی آید. بنابراین، به طور کامل قدرت شکل دهی ساختمان و ظاهر سبک و زیبا منحنی های پویا را منعکس می کند. علاوه بر داشتن تنوع رنگ، رنگ ها از ثبات و دوام خوبی نیز برخوردار هستند، در نتیجه سازه ها کاملاً عاری از تکرار کسل کننده یکنواخت می شود.

2. انتقال نور و مقاومت در برابر تابش حرارتی

شفافیت پارچه ها باعث محدوده انتقال نور بین 10 تا 21 درصد می شود که باعث افزایش نور آزاد روز و صرفه جویی در انرژی نور روز می شود. نوری که از پارچه عبور می کند کاملاً پخش شده و رنگ واقعی فضای زیر را منعکس می کند. بازتاب بالا حدود 75٪ از تابش زیاد گرما جلوگیری کرده و انتقال حرارت را کاهش می دهد.

3. دوام سازه

مواد پارچه موادی هستند که با بافتن الیاف در بستر پارچه و پردازش و تثبیت رزین در دو طرف بستر به دست می آیند. بستر پارچه ای میانی به الیاف پلی استر و الیاف شیشه تقسیم می شود و از مواد روکش استفاده می­شود. این مواد دوام بالایی دارند و می توان بین 10 تا 30 سال از آن ها استفاده کرد.

سفارش سازه کششی با کیفیت بالا

جهت سفارش سازه کششی ، سازه پارچه ای می توانید با کیفیت بالا و قیمت مناسب با بهترین تولید کننده چادر 24 در ارتباط باشید. شرکت ما در نظر دارد بهترین ها را با سازه های منحصربفرد در اختیار شما عزیزان قرار دهد. 

در هر جای از ایران که هستید می توانید بهترین سازه چادری را از ما بخواهید جهت استعلام قیمت و دریافت مشاوره در این زمینه کافیست روی لینک زیر کلیک کنید.