naghsh-saze-gheshae-tarahi-meari سازه غشایی

 سازه غشایی، سازه ای با سطح نازک و انعطاف پذیر (غشا)) که بارها را عمدتا از طریق تنش های کششی حمل می کند. دو نوع اصلی وجود دارد: سازه های چادر و ساختارهای پنوماتیک. فرودگاه بین المللی دنور (۱۹۹۵) دارای یک ساختمان ترمینال است که با غشای سفید کشیده شده از دکل های فولادی مسقف شده است. سازه دیگری از این دست The O2 لندن (گنبد هزاره سابق) است که دارای ساختار غشایی کششی با قطر ۱۲۰ متر است، یکی از بزرگترین ها در جهان است.

سازه غشایی یک معماری بی نظیر 

نقش سازه غشایی در طراحی و معماری بسیار ارزشمند است. هیچ نوع سازه دیگری برای ساختمان به اندازه سازه غشایی چهره معماری را تغییر نمی دهد. ساختارهای سبک بر اساس مواد سبک، سازه های تحمل بار کارآمد و سیستم های هوشمند ساخته شده اند. نتایج سازه های صفحه ای و پوسته تک لایه و اشکال ساختاری مدولار چند لایه است.

حمل بار، نور، زیبایی شناسی، فیزیک ساختمان و حتی کنترل روشنایی و جو داخلی از توابع غشای یکپارچه یا چند منظوره هستند. در حال حاضر پارچه های برزنتی کششی قادر هستند پوسته های غشایی ساختمانی ظریف و کم وزنی را ایجاد کند که دارای ظرفیت تحمل بار بسیار بالایی هستند اما به فصاحت بسیار زیبایی نیز دست می یابند. اعتبار این طرح ها به دلیل شفافیت خوب، بسته به نیاز، شفافیت دقیق یا سایه کامل است. بنابراین نور به طور خاص به عنوان یک عنصر طراحی قابل کنترل استفاده می شود. 

ویژگی های سازه غشایی 

سازه های غشایی سازه های سبک و پر از زیبایی و ظرافت هستند. این هنر پوشاندن فواصل عظیم با حداقل ضخامت مواد است، جایی که طراحی نیروهای زیر را دنبال می کند. این همزیستی فرم و ساختار باعث کاهش وزن، به حداقل رساندن میزان منابع و در نتیجه صرفه جویی در انرژی و هزینه می شود و اشکال سبک معماری را تحت تأثیر قرار می دهد ، قابل توجه و چشمگیر.
سازه غشایی همچنین به عنوان سازه های سبک وزن دارای ویژگی بصری منحصر به فردی هستند و به طراحان، معماران و مهندسان این توانایی را می دهند که فرم های پر از زیبایی و ظرافت را مطابق با بالاترین نیازهای زیبایی تجربه کنند.

سازه غشایی از نظر ساختاری بهینه و بسیار کارآمد هستند. دامنه عظیم توانایی پوشا به ساختار اولیه کمتری نیاز دارد و بنابراین بسیار مقرون به صرفه است. با توجه به این صرفه جویی ها و سایر خصوصیات منحصر به فرد، سازه های غشایی از نظر محیط زیست حساس هستند و برای راه حل های ساختمانی پایدار ایده آل هستند.

در مقایسه با ساختمان های سنتی، مصالح موجود در سازه غشایی به صاحبان ساختمان فضای زیادی بدون ستون و نور سیلاب، زمان ساخت کوتاه و مونتاژ سریع، کاهش هزینه های ساخت و نگهداری و دوام بسیار طولانی را می دهد. غشاها بسیار مقاوم، با دوام ، مقاوم در برابر آب و هوا، قدرت و دوام مواد را فراهم می کنند. غشاها برای انواع آب و هوا از سرد و خشک تا گرم و مرطوب با عمر پروژه در برخی موارد حتی بیش از ۳۰ سال مناسب هستند.